Czym jest przedstawicielstwo
Przedstawicielstwo firmy zagranicznej na polskim rynku bardzo często jest mylone z aktywną działalnością korporacji. Prowadzenie tego rodzaju działalności nie oznacza dystrybucji konkretnych produktów czy usług.
Firma zagraniczna może otworzyć własne przedstawicielstwo na rynku polskim tylko i wyłącznie dla celów promocyjnych. Będąc przedstawicielem firmy X, będziesz mógł zarówno prowadzić salon z ekspozycją towarów korporacji, jak też prowadzić badania rynku na jej zlecenie. Jednak w przypadku przedstawicielstwa niemożliwa jest aktywna sprzedaż produktów czy usług w naszym państwie.
Regulacja prawna
Chcąc prowadzić przedstawicielstwo na polskim rynku, należy dokonać wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, który jest prowadzony przez Ministra Gospodarki.
Prowadzone przedstawicielstwo w Polsce nie prowadzi własnej księgowości. Co więcej, będąc przedstawicielem zagranicznej firmy na polskim rynku, stanowisz integralną całość z firmą macierzystą. To korporacja, w imieniu której działasz ponosi pełną odpowiedzialność - zarówno cywilną, jak też finansową - za skutki Twojej działalności.
Rejestr przedstawicielstwa zagranicznego w Polsce jest płatny (kwota ponad 6000 zł). Do wniosku musi zostać dołączone oficjalne potwierdzenie ustanowienia przedstawicielstwa przez firmę zagraniczną w Polsce, jak również dokument potwierdzający uprawnienia zagranicznej korporacji do lokalu, w którym dane przedstawicielstwo będzie prowadzone.