Przedstawiciel zagranicznej marki na rynku polskim

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 26-04-2012 r.

Jeżeli firma zagraniczna, z którą współpracujesz, planuje wprowadzić swoje usługi na polski rynek, powinieneś pomyśleć o prowadzeniu jej przedstawicielstwa. Na czym polega przedstawicielstwo zagranicznej marki i jakie wymogi musi spełnić?

Czym jest przedstawicielstwo

Przedstawicielstwo firmy zagranicznej na polskim rynku bardzo często jest mylone z aktywną działalnością korporacji. Prowadzenie tego rodzaju działalności nie oznacza dystrybucji konkretnych produktów czy usług.

Firma zagraniczna może otworzyć własne przedstawicielstwo na rynku polskim tylko i wyłącznie dla celów promocyjnych. Będąc przedstawicielem firmy X, będziesz mógł zarówno prowadzić salon z ekspozycją towarów korporacji, jak też prowadzić badania rynku na jej zlecenie. Jednak w przypadku przedstawicielstwa niemożliwa jest aktywna sprzedaż produktów czy usług w naszym państwie.

Regulacja prawna

Chcąc prowadzić przedstawicielstwo na polskim rynku, należy dokonać wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, który jest prowadzony przez Ministra Gospodarki.

Prowadzone przedstawicielstwo w Polsce nie prowadzi własnej księgowości. Co więcej, będąc przedstawicielem zagranicznej firmy na polskim rynku, stanowisz integralną całość z firmą macierzystą. To korporacja, w imieniu której działasz ponosi pełną odpowiedzialność - zarówno cywilną, jak też finansową - za skutki Twojej działalności.

Rejestr przedstawicielstwa zagranicznego w Polsce jest płatny (kwota ponad 6000 zł). Do wniosku musi zostać dołączone oficjalne potwierdzenie ustanowienia przedstawicielstwa przez firmę zagraniczną w Polsce, jak również dokument potwierdzający uprawnienia zagranicznej korporacji do lokalu, w którym dane przedstawicielstwo będzie prowadzone.

 

Obowiązki

Firma zagraniczna, która zdecyduje się na powierzenie Ci przedstawicielstwa swojej marki na terenie Polski, powinna spełniać również liczne obowiązki z tym związane. Bezwzględnym jest przestrzeganie polskiego prawa. Poza tym, firma musi oznaczyć własne przedstawicielstwo oryginalnym logo marki, wraz z polskim tłumaczeniem.

Pełniąc funkcję przedstawiciela, powinieneś zadbać o solidne prowadzenie rachunkowości związanej z działalnością w Polsce. Ewentualne zmiany stanu praktycznego bądź faktycznego odnośnie przedstawicielstwa muszą być również na bieżąco aktualizowane (maksymalnie w ciągu 14 dni).

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26301 )
Array ( [docId] => 26301 )