W ściśle określonych sytuacjach pracodawcy mają obowiązek udzielać pracownikom zwolnień od pracy, czyli tzw. urlopów okolicznościowych. Dlatego też pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący:
- dwa dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
- jeden dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
Jak wynika z powyższego, istnieją dwie kategorie osób, dzięki którym pracownik będzie miał prawo do urlopu okolicznościowego. Jest to najbliższa rodzina podwładnego lub osoby pozostające na jego utrzymaniu.
Niemniej jednak, w przypadku tej drugiej kategorii pracownik może skorzystać z urlopu okolicznościowego jedynie w razie zgonu lub pogrzebu takiej osoby. Decyduje o tym użyty w przepisie wyraz „albo”. W związku z tym pracownikowi nie należy się urlop okolicznościowy na ślub osoby, która pozostawała pod jego opieką.