Motolotnia
To nieduże, bardzo lekkie statki powietrzne. Składają się z wózka, w którym zasiada pilot oraz przymocowanej do niego lotni, która nadaje siłę nośną. Można spotkać motolotnie jedno- i dwumiejscowe. Te maszyny napędzane są silnikiem spalinowym lub elektrycznym, który napędza śmigło umieszczone z tyłu gondoli.
Sterowanie motolotnią odbywa się na zasadzie przemieszczania przez pilota środka ciężkości, przy pomocy drążka.
Szkolenie
Do szkolenia można przystąpić w lokalnych aeroklubach. Kandydat na pilota motolotni (PHGP) musi mieć ukończone 15 lat i wykształcenie co najmniej na poziomie gimnazjalnym. Ponadto musi przedstawić orzeczenie stwierdzające, że stan jego zdrowia pozwala na odbycie kursu. W przypadku motolotni wystarczy uzyskanie orzeczenia klasy 3.
Szkolenie teoretyczne obejmuje takie zagadnienia jak budowa motolotni, planowanie lotu, meteorologia, prawo lotnicze, zasady lotu i jego bezpieczeństwo. W ramach szkolenia praktycznego pilot musi osiągnąć nalot 24 godzin, w tym 8 godzin spędzonych za sterami jako dowódca. Oprócz tego kandydat jest zobowiązany przelecieć motolotnią wyznaczoną trasę w mniej niż 50 minut, przy czym miejsce lądowania znajduje się co najmniej 30 km od punktu startu.
Po zakończeniu każdego etapu szkolenia kandydat zdaje egzamin.