Paralotnia
Tradycyjna paralotnia nie ma napędu. To duże skrzydło, do którego przy pomocy licznych, mocnych linek zamocowana jest uprzęż pilota. Skrzydła mają najczęściej kształt łuku, a ich konstrukcja jest komorowa. Oznacza to, że podczas lotu napełnia się przepływającym powietrzem. Jego przeciętna powierzchnia to ok. 30 mkw., a waga może sięgać 8 kg. Do skrzydła przymocowana jest uprząż dla pilota, która swoim wyglądem przypomina plecak.
Obecnie częstą praktyką jest podpinanie do paralotni napędu. Najczęściej jest znajdujący się na wózku w specjalnej obudowie silnik ze śmigłem.
Jak latać na paralotni
Podczas lotu paralotnią należy utrzymywać odpowiednio dużą prędkość. Zbyt powolne szybowanie może skutkować utratą siły nośnej, ponieważ w skrzydle będzie panowało zbyt niskie ciśnienie. Skrzydłem steruje się za pomocą linek umieszczonych na jego końcach. Odpowiednie poruszanie nimi powoduje zmianę kierunku lotu. Również przemieszczanie środka ciężkości, spowodowane poruszaniem się lub przechylaniem pilota prowadzi do zmiany trajektorii.
Latając paralotnią można wykorzystywać prądy termiczne powietrza, czyli te miejsca, w których nagrzane powietrze unosi się, a pilot razem z nim. Dzięki temu można nie tylko nabrać wysokości, ale też zwiększyć swoją prędkość.