Jak poprawnie pływać na plecach

Kategoria: Sporty wodne
Autor: Łozińska Agnieszka
Data: 26-07-2012 r.

Styl grzbietowy powinna opanować każda osoba, która lubi spędzać czas w wodzie. Pływanie na placach nie jest tylko kolejnym stylem do nauczenia – to umiejętność, która zabezpiecza każdego pływaka przed niespodziankami i niebezpieczeństwem w wodzie.

Wodny odpoczynek i ratunek

Najważniejszym argumentem przemawiającym za szybką nauką pływania na plecach jest fakt, że ten styl w większości wykorzystuje wyporność ludzkiego ciała do unoszenia się na wodzie. Tym samym unosząc się swobodnie na plecach możemy odpocząć, gdy zmęczymy się pływaniem, zwłaszcza jeśli nie znajdujemy się blisko brzegu.

Umiejętność swobodnego pływania na plecach jest również pomocna, gdy złapie nas niespodziewany skurcz, będący dużym zagrożeniem, tym bardziej, gdy pływamy w otwartych zbiornikach wodnych.

Swobodne unoszenie na wodzie

Nabycie umiejętności swobodnego unoszenia w wodzie na plecach jest kluczem do nauki pływania na plecach. Jest to najtrudniejszy etap nauki, ponieważ wiele osób, które nie czują się pewnie w wodzie mają problemy ze „zrelaksowaniem się” w niej. Dlatego najlepiej początkowo uczyć się unoszenia z deską lub trenerem, który będzie nas zabezpieczał. Musimy pokonać w sobie lęk przed wodą i tonięciem.

Typowym błędem popełnianym na tym etapie jest dotykanie nogami dna. By poprawnie unieść się na wodzie, całe ciało musi być wyprostowane – nie możemy podpierać się nogami. Co więcej, oprócz twarzy cały tułów powinien być zanurzony w wodzie, unosimy się siłą wyporności.

Z uwagi na wystawioną ponad powierzchnię wody twarz zaleca się, by pływać na plecach jedynie w zbiornikach wodnych, w których woda jest spokojna. Wtedy będziemy mogli się zrelaksować i spokojnie nabierać powietrza.

 

Jak pływać na plecach

Styl grzbietowy jest jednym z najłatwiejszych do nauczenia. Po opanowaniu unoszenia na wodzie można się odprężyć, pływając bez wielkiego wysiłku. Do poruszania się w wodzie na plecach niezbędna jest praca nóg. Wykonują one pionowy, naprzemienny ruch nożycowy. Nogi powinny być uginane w kolanach i nie mogą wynurzać się ponad powierzchnię wody.

Praca rąk jest dodatkowa. Jeśli chcemy spokojnie sunąć w wodzie, możemy mieć ręce opuszczona wzdłuż tułowia. Jeśli natomiast chcemy przyspieszyć, możemy obracać nimi naprzemiennie jak w kraulu, lub jednocześnie, jak w stylu delfina.

Łozińska Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 28234 )
Array ( [docId] => 28234 )

Array ( [docId] => 28234 )