Zanim zaczniemy przygotowywać stylizację na spotkanie biznesowe warto zastanowić się nad tym kto ma być naszym rozmówcom. W przypadku klientów warto zajrzeć na ich stronę firmową, na której można znaleźć zdjęcia głównych graczy w firmie. To, co noszą na tych fotografiach jest wskazówką, jak firma chce być postrzegana przez świat zewnętrzny. Jeśli spotkanie odbywa się np. z zespołem prawników, to tradycyjny biznesowy zestaw — marynarka i koszula z kołnierzykiem będzie złotym standardem. Ważne jest również zastanowić się, jak chcemy się zaprezentować. Dobrze jest znaleźć kompromis swoim osobistym stylem, a oczekiwaniami dotyczącymi dress code'u, którym podlegamy.
Jak się ubrać na spotkanie biznesowe?
Spotkanie biznesowe to nie tylko sposób na nawiązanie relacji z klientem, ale także dawanie wizytówki o firmie. Powiedzenie jak cię widzą, tak cię piszą odgrywa tu ogromną rolę. Warto więc dokładnie przemyśleć stylizację, w której się zaprezentujemy. Na co zwrócić uwagę, czego się wystrzegać i po jakie elementy garderoby sięgać? Podpowiadamy.
Ubiór dostosowany do rozmówcy
Business Casual
Dla niektórych klientów business casual oznacza jeansy i trampki, ale inni oczekują, że pojawimy się w konserwatywnym stroju. Ogólne zasady stylu sprawdzają się zwłaszcza na niezobowiązujących spotkaniach. Jeśli chodzi o topy, najlepsze są proste. Choć koszule w kratę damskie również się tu sprawdzą. W przypadku spodni idealnie pasują tu chinosy i spodnie z wełny strukturalnej. Ciemne kolory są najlepszym wyborem w przypadku spotkań z klientami. Jeśli nosimy obcasy, nie powinny być wyższe niż 8 cm. Jeśli chodzi o akcesoria, najlepszy jest prosty wygląd. Jeśli potrzebujemy płaszcza w chłodny dzień, załóżmy elegancki trencz.
Zasady stylizacji spotkań formalnych
W przypadku formalnych spotkań biznesowych ubiór powinien być bardziej wyrafinowany niż ten, który nosimy do pracy. Wytyczne dotyczące formalnego stylu obejmują bawełniane i szyfonowe koszule. Podczas oficjalnych spotkań elegancko prezentują się dopasowane spodnie lub modele z szerokimi nogawkami, w ciemnych kolorach. W przypadku spódnic warto wybrać ołówkową lub tweedową w neutralnych odcieniach. Sukienki w kształcie litery A z wysokim dekoltem o odpowiedniej długości to również doskonały wybór. Mężczyźni w stylizacjach formalnych powinni postawić na dobrze skrojony garnitur zestawiony z białą lub jasnoniebieską koszulą oraz eleganckimi butami i krawatem.
Podobnie jak w przypadku business casual, odpowiednie są tu czółenka i brogsy męskie. Nawet na oficjalnych spotkaniach powinno się nosić tylko niewielką ilość biżuterii i pasującą torebkę. Wymagane jest noszenie pończoch lub rajstop w kolorze cielistym, lub czarnym.
Styl korporacyjny
W świecie biznesu, z wyjątkiem branż mniej kreatywnych, istnieje typowy standard odzieży. Legginsy, bluzy z kapturem i postrzępione jeansy są tutaj nie na miejscu. Ważne jest, aby znaleźć wygodne tkaniny i dopasowane fasony. Marynarka nie musi być prosta, lub nudna. Można postawić na różne kolory, style i detale, aby podkreślić swój osobisty styl. Denim jest również akceptowany w większości biur, ale nie nadaje się na spotkania z klientami. Warto wybierać akcesoria, które odzwierciedlają nasz styl i połączyć je z ciemnymi eleganckimi spodniami i topem, aby uzyskać biznesowy look. Styl biznesowy nie oznacza nudy czy braku komfortu, ale wymaga trochę wyobraźni. Zastanówmy się, z kim się spotykamy i jak chcemy być postrzegani.
Kobiety mają jeszcze kilka opcji — mogą założyć bluzkę lub sweter z dekoltem w szpic i spódnicę, lub garnitur ze spodniami, spódniczkę, szytą na miarę sukienkę lub spodnie z dopasowaną marynarką. Należy pamiętać, że im prostszy ubiór, tym bardziej formalny wygląd. Typowe kolory biznesowe to szary, niebieski, czarny i brązowy. Lekka bluzka, wzorzysta koszula lub naszyjnik dodają koloru stylizacji. Inne opcje to dodatki takie jak stylowy zegarek, torebka czy ciekawe buty.