Korzonki - 5 rad jak uniknąć bólu

Data: 11-12-2014 r.

W zdrowym kręgosłupie kręgi i rozdzielające je dyski tworzą jedną oś. Kiedy jednak kręgosłup choruje (np. zwyrodnienia, urazy, starcze zmiany), wybrzusza się włóknisty pierścień lub wypada jądro galaretowate dysku. Dysk zaczyna wystawać poza oś kręgosłupa, co powoduje ucisk na znajdujące się w pobliżu korzonki nerwowe.

Reakcją na ten ucisk jest przejmujący ból w okolicy lędźwiowej, promieniujący na pośladki, a czasem schodzący poprzez udo aż do łydki i stopy. W czasie ataku korzonków można mieć także zaburzenia czucia (mrowienie, drętwienie, przeczulica), oddawania moczu czy stolca oraz porażenia w tych miejscach, w których znajdują się uciskane nerwy, np. niedowład mięśni prostowników stopy.

Dolegliwości nasilają się zwykle przy kichaniu, kaszlu, śmiechu czy parciu. Każda z tych czynności zwiększa bowiem ciśnienie płynu mózgowo-rdzeniowego i, tym samym, ucisk na korzonki nerwowe.

Atak korzonków nerwowych związany jest najczęściej ze zmianami zwyrodnieniowymi w obrębie kręgosłupa lub ze zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym. Krążki międzykręgowe wybrzuszają się, gdy nagle zaczynamy intensywnie ćwiczyć, nieprawidłowo dźwigamy ciężary, prowadzimy siedzący tryb życia, nie jesteśmy aktywni ruchowo i źle się odżywiamy (dieta uboga w wapń, sole mineralne i witaminy). Pojawieniu się dolegliwości, a zwłaszcza ich nawrotowi, sprzyja także gwałtowne oziębienie ciała.

5 prostych rad, jak uniknąć ataku korzonków

  1. Spędzaj dużo czasu na świeżym powietrzu. Sprzyja to tworzeniu się w skórze, pod wpływem słońca, witaminy D, która korzystnie wpływa na kości.
  2. Jadaj dużo warzyw, owoców i nabiału. Dostarczysz stawom niezbędnych witamin (zwłaszcza witaminy C) oraz wapnia.
  3. Ubieraj się stosowanie do pogody tak, by nie narażać się na przemarznięcie.
  4. Chroń się przed wilgocią – wychodząc z domu pamiętaj o parasolu i płaszczu przeciwdeszczowym.
  5. Nawet jeśli nie sprzyja temu pogoda – nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Zwiększa ona zakres ruchów stawów i chroni je przed deformacją, korzystnie wpływając na chrząstkę i błonę maziową. Szczególnie polecane jest pływanie, ponieważ działa odciążająco na stawy, a ponadto ruch wody jest swoistą formą masażu całego układu ruchu. Nie wychodź z pływalni, zanim dobrze się nie osuszysz!
Ewa Opolska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36215 )
Array ( [docId] => 36215 )

Array ( [docId] => 36215 )