Problemy z kręgosłupem - 6 zasad dobrego siedzenia

Data: 11-12-2014 r.

Codziennie wiele godzin spędzamy przy komputerze, przed telewizorem, w samochodzie. Potem skarżymy się, że bolą nas plecy. Warto przyjrzeć się swoim nawykom i zmienić je na lepsze. Od tego bowiem, jak siedzimy, zależy kondycja naszego kręgosłupa.

Oto zasady, które pomogą uniknąć problemów:

Garbienie się

 

Garbienie się, podobnie jak siedzenie bokiem, zwiększa nacisk na kręgosłup. Aby tego uniknąć, warto sprawić sobie dobre krzesło. Powinno być obrotowe, z regulowaną wysokością i podpórkami pod łokcie, wyprofilowanym oparciem i zaokrąglonym, średnio twardym siedziskiem. Na krześle siadamy głęboko, opierając całe plecy. Jeśli nie jest wyprofilowane, można użyć poduszki lędźwiowej, która pozwala utrzymać prawidłową postawę. Stopy powinny swobodnie opierać się na podłodze, nogi, zgięte w biodrach i kolanach, mają tworzyć kąt prosty. Można siedzieć na rehabilitacyjnej gumowej poduszce. Nie powinno się natomiast zakładać nogi na nogę ani siedzieć na podwiniętej nodze.

Biurko (stół do pracy)

Biurko (stół do pracy) powinno być prostokątne lub kwadratowe, niezbyt wąskie. Wysokość biurka i krzesła trzeba tak dopasować, żeby podczas pracy ręce do łokcia mogły leżeć na blacie. Taka pozycja uniemożliwia wychylanie się na boki i odciąża kręgosłup.

Ustawienie monitora

Monitor ustawmy na odległość wyciągniętej ręki, na wprost twarzy. Również klawiatura powinna znajdować się naprzeciwko osoby piszącej. Górna krawędź ekranu na wysokości oczu. Spoglądanie przez dłuższy czas do góry, w dół albo w bok obciąża mięśnie szyi, ramion i grzbietu. Co najmniej 40-centymetrowa odległość krzesła od klawiatury zapobiega garbieniu się i bólom karku.

Fotel wypoczynkowy

Fotel wypoczynkowy (do oglądania telewizji) powinien być wysoki, z lekko odchylonym oparciem, głębokim siedziskiem i poręczami. Nie należy siadać na skraju, tylko zająć całą powierzchnię siedziska, plecy i kark wygodnie oprzeć o oparcie. Jeśli nie ma wyprofilowanego oparcia, w okolice lędźwi można podłożyć niewielką poduszkę lub wałek. Stopy stawiamy na podłodze równolegle (można oprzeć na stołku), uda powinny być odwiedzione od siebie (nie należy łączyć kolan). Kolana mają znajdować się nieco wyżej niż biodra (to zmniejsza ucisk tylnych części ud podczas siedzenia). Nie wyciągajmy nóg przed siebie ani nie zakładajmy jednej na drugą, bo to wymusza nienaturalne ułożenie kręgosłupa.

Poduszka na szyję (rogalik)

W sklepach rehabilitacyjnych są poduszki na fotel samochodowy, które podpierają kręgosłup na całej długości i amortyzują wstrząsy. Podróżując na siedzeniu pasażera, warto założyć na szyję poduszkę (tzw. rogalik) zapobiegającą kiwaniu się głowy i nadwerężaniu mięśni wokół kręgosłupa szyjnego (można kupić na stacji benzynowej). Jednak z rogalika nie powinna korzystać osoba kierująca samochodem.

Kręgosłupowi szkodzi zbyt długie przebywanie w jednej pozycji. Dlatego osoby, które mają siedzącą pracę, powinny co godzinę zrobić 5-minutową przerwę – przeciągnąć się, unosząc ręce. Również w podróży warto rozprostować kości.

Martyna Malec

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 36214 )
Array ( [docId] => 36214 )

Array ( [docId] => 36214 )