Firmy motoryzacyjne wśród najbardziej ekologicznych marek świata

Data: 05-05-2013 r.

Coraz ostrzejsze normy dotyczące emisji dwutlenku węgla, narzucane ograniczenia w zużyciu paliwa, surowe zasady recyklingu, efektywne wykorzystywanie energii czy ekologiczne rozwiązania w fabrykach sprawiły, że mało który sektor produkcji przemysłowej robi tak wiele dla ochrony środowiska – jak motoryzacja. Potwierdza to ranking najbardziej ekologicznych marek świata – Best Global Green Brands.

Od dwóch lat prowadzi w nim Toyota. Opracowane przez Interbrand oraz Deloitte zestawienie opiera się na stu firmach z listy Best Global Brands. Wszystkie są oceniane pod kątem rzeczywistych działań w kierunku zrównoważonego rozwoju, dotyczących m.in. pozyskiwania materiałów, produkcji oraz dystrybucji. Pod uwagę brany jest również wizerunek, jaki dana marka ma wśród konsumentów. Firmy muszą dbać o pozytywne postrzeganie ich przez odbiorców poprzez wiarygodne pokazanie swojego zaangażowania w ochronie środowiska.

Wartościowe hybrydy

Toyota, która ponownie znalazła się na czele prestiżowego rankingu, została jego liderem głównie za masową produkcję i sprzedaż samochodów z napędem hybrydowym. Pierwszym seryjnie produkowanym autem tego rodzaju był model prius, który zadebiutował w 1997 r. w Japonii. Niecałe trzy lata później trafił także na rynki europejskie oraz północnoamerykański. Obecnie Toyota sprzedaje 16 modeli z napędem hybrydowym, w 80 krajach.

To jednak nie wszystko, ponieważ do końca obecnego roku ta oferta ma się rozszerzyć o kolejne 10 nowych modeli. Szacuje się, że na początku obecnego roku na całym świecie jeździło ok. 3,5 mln hybrydowych toyot. Technologię tę mocno rozwija także ekskluzywny brand Toyoty – Lexus. Pierwsza luksusowa hybryda tej marki powstała jeszcze w 2005 roku. Już wtedy połączyła rozwiązania pozornie ze sobą sprzeczne: wysokie osiągi z niskim zużyciem paliwa.

Na polskim rynku, gdzie sprzedaż aut hybrydowych bardzo szybko rośnie, auta japońskiego producenta trafiły nawet do firmowych flot. To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – zaznacza Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics. W ubiegłym roku sprzedaż hybryd w Polsce wzrosła prawie o połowę.

W pierwszej dziesiątce tegorocznego rankingu Best Global Green Brands znalazły się aż 4 marki motoryzacyjne. Na miejscu trzecim sklasyfikowano Hondę, na czwartym – Volkswagena, na dziesiąte trafiło BMW. Do drugiej dziesiątki najbardziej ekologicznych marek weszły jeszcze kolejne trzy – na miejscu piętnastym jest Ford, tuż za nim Mercedes i Hyundai. Na dwudziestej pierwszej pozycji sklasyfikowano Nissana.

Pod uwagę brano nie tylko sam produkt, czyli samochody. W przypadku Toyoty ważne było także zminimalizowanie ilości odpadów, przekazywanych na składowiska we wszystkich fabrykach w Ameryce Północnej. W przypadku Nissana, który w tym roku zadebiutował na liście – o wyborze zadecydował plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Japończycy mają się czym pochwalić. Wyposażyli m.in. swoje zakłady na terenie Hiszpanii w największy pracujący dla potrzeb zakładu przemysłowego system kolektorów solarnych, który pozwolił obniżyć emisję CO2 o 20 procent. Nissan korzysta z energii odnawialnej także w fabryce samochodów w Sunderland w Wielkiej Brytanii, choć wykorzystuje inny jej rodzaj. Działa tam 6 turbin wiatrowych, które pokrywają 5 proc. rocznego zapotrzebowania fabryki na energię elektryczną i zmniejszają emisję CO2 o 3300 ton rocznie.

Volkswagen zapowiedział zainwestowanie około 600 mln euro w szersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, jak wiatr, słońce czy elektrownie wodne. Koncern planuje także do 2020 r. ograniczyć o 40 proc. emisję gazów cieplarnianych związanych z dostawami energii do produkcji. Z kolei Ford ma zamiar m.in. zmniejszyć zużycie wody przy produkcji aut – o blisko miliard litrów rocznie, czyli o 1,1 tys. litrów na każdy produkowany samochód.

– Dla wielu staje się jasne, że zrównoważony rozwój to konieczność, a nie dodatek do działalności biznesowej. Ma to znaczenie z perspektywy rozwoju firmy, ponoszonych kosztów, kształtowania marży czy budowania wartości marki – twierdzi David Pearson, globalny lider ds. zrównoważonego rozwoju Deloitte USA.

Radosław Brzeziński


Zobacz także:


Tagi: samochód

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Sprawozdawczość w zakresie gospodarki odpadami

pobierz

Decyzje administracyjne w gospodarce odpadowej

pobierz

Trzy rodzaje audytów energetycznych – sprawdź, czym się różnią

pobierz

Mikroprzedsiębiorstwa - szanse na dotacje operacyjne

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 24502 )
Array ( [docId] => 24502 )

Array ( [docId] => 24502 )