Firmy motoryzacyjne wśród najbardziej ekologicznych marek świata

Data: 05-05-2013 r.

Coraz ostrzejsze normy dotyczące emisji dwutlenku węgla, narzucane ograniczenia w zużyciu paliwa, surowe zasady recyklingu, efektywne wykorzystywanie energii czy ekologiczne rozwiązania w fabrykach sprawiły, że mało który sektor produkcji przemysłowej robi tak wiele dla ochrony środowiska – jak motoryzacja. Potwierdza to ranking najbardziej ekologicznych marek świata – Best Global Green Brands.

Od dwóch lat prowadzi w nim Toyota. Opracowane przez Interbrand oraz Deloitte zestawienie opiera się na stu firmach z listy Best Global Brands. Wszystkie są oceniane pod kątem rzeczywistych działań w kierunku zrównoważonego rozwoju, dotyczących m.in. pozyskiwania materiałów, produkcji oraz dystrybucji. Pod uwagę brany jest również wizerunek, jaki dana marka ma wśród konsumentów. Firmy muszą dbać o pozytywne postrzeganie ich przez odbiorców poprzez wiarygodne pokazanie swojego zaangażowania w ochronie środowiska.

Wartościowe hybrydy

Toyota, która ponownie znalazła się na czele prestiżowego rankingu, została jego liderem głównie za masową produkcję i sprzedaż samochodów z napędem hybrydowym. Pierwszym seryjnie produkowanym autem tego rodzaju był model prius, który zadebiutował w 1997 r. w Japonii. Niecałe trzy lata później trafił także na rynki europejskie oraz północnoamerykański. Obecnie Toyota sprzedaje 16 modeli z napędem hybrydowym, w 80 krajach.

To jednak nie wszystko, ponieważ do końca obecnego roku ta oferta ma się rozszerzyć o kolejne 10 nowych modeli. Szacuje się, że na początku obecnego roku na całym świecie jeździło ok. 3,5 mln hybrydowych toyot. Technologię tę mocno rozwija także ekskluzywny brand Toyoty – Lexus. Pierwsza luksusowa hybryda tej marki powstała jeszcze w 2005 roku. Już wtedy połączyła rozwiązania pozornie ze sobą sprzeczne: wysokie osiągi z niskim zużyciem paliwa.

Na polskim rynku, gdzie sprzedaż aut hybrydowych bardzo szybko rośnie, auta japońskiego producenta trafiły nawet do firmowych flot. To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – zaznacza Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics. W ubiegłym roku sprzedaż hybryd w Polsce wzrosła prawie o połowę.

W pierwszej dziesiątce tegorocznego rankingu Best Global Green Brands znalazły się aż 4 marki motoryzacyjne. Na miejscu trzecim sklasyfikowano Hondę, na czwartym – Volkswagena, na dziesiąte trafiło BMW. Do drugiej dziesiątki najbardziej ekologicznych marek weszły jeszcze kolejne trzy – na miejscu piętnastym jest Ford, tuż za nim Mercedes i Hyundai. Na dwudziestej pierwszej pozycji sklasyfikowano Nissana.

Pod uwagę brano nie tylko sam produkt, czyli samochody. W przypadku Toyoty ważne było także zminimalizowanie ilości odpadów, przekazywanych na składowiska we wszystkich fabrykach w Ameryce Północnej. W przypadku Nissana, który w tym roku zadebiutował na liście – o wyborze zadecydował plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Japończycy mają się czym pochwalić. Wyposażyli m.in. swoje zakłady na terenie Hiszpanii w największy pracujący dla potrzeb zakładu przemysłowego system kolektorów solarnych, który pozwolił obniżyć emisję CO2 o 20 procent. Nissan korzysta z energii odnawialnej także w fabryce samochodów w Sunderland w Wielkiej Brytanii, choć wykorzystuje inny jej rodzaj. Działa tam 6 turbin wiatrowych, które pokrywają 5 proc. rocznego zapotrzebowania fabryki na energię elektryczną i zmniejszają emisję CO2 o 3300 ton rocznie.

Volkswagen zapowiedział zainwestowanie około 600 mln euro w szersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, jak wiatr, słońce czy elektrownie wodne. Koncern planuje także do 2020 r. ograniczyć o 40 proc. emisję gazów cieplarnianych związanych z dostawami energii do produkcji. Z kolei Ford ma zamiar m.in. zmniejszyć zużycie wody przy produkcji aut – o blisko miliard litrów rocznie, czyli o 1,1 tys. litrów na każdy produkowany samochód.

– Dla wielu staje się jasne, że zrównoważony rozwój to konieczność, a nie dodatek do działalności biznesowej. Ma to znaczenie z perspektywy rozwoju firmy, ponoszonych kosztów, kształtowania marży czy budowania wartości marki – twierdzi David Pearson, globalny lider ds. zrównoważonego rozwoju Deloitte USA.

Radosław Brzeziński


Zobacz także:


Tagi: samochód

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24502 )
Array ( [docId] => 24502 )