Wygoda kierowcy
Producenci dbają także o wygodę. Kabiny są tak obszerne, że może w nich stanąć wyprostowany wysoki mężczyzna. W części sypialnej – panel przy leżance pozwala sterować oświetleniem wnętrza, budzikiem, ogrzewaniem i schładzaczem parkingowym. Ponadto systemem audio, szybami bocznymi, wywietrznikiem dachowym oraz zamkami drzwi. Wszystko bez wychodzenia z łóżka.
Systemy wspomagające kierowcę pozwalają także na oszczędzanie paliwa. Przykładem jest tempomat adaptacyjny, pozwalający na zachowanie bezpiecznego dystansu między poruszającymi się pojazdami. W czasie testu, zorganizowanego przez niemieckiego producenta ciężarówek MAN, samochody wyposażone w taki system zużyły średnio prawie o 2 procent mniej oleju napędowego. Ale kluczowe znaczenie ma to rozwiązanie dla bezpieczeństwa jazdy. Zastosowanie tempomatu adaptacyjnego pozwoliło na ograniczenie o ponad 35 proc. krytycznych zdarzeń na drodze – jak nagłe wymijanie czy gwałtowne i silne hamowania. Ilość niebezpiecznych przypadków, w których dwa jadące za sobą pojazdy znalazły się w krytycznej odległości, została średnio zredukowana o połowę.
Nadjeżdżają drogowe pociągi
To jednak nic, w porównaniu z przyszłościową technologią pociągów drogowych – kolumn pojazdów, w których prowadzący samochód ciężarowy, kontroluje te znajdujące się z tyłu za pomocą łączności bezprzewodowej. Takie zestawy mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, redukcji oddziaływania ruchu drogowego na środowisko naturalne, a także zwiększyć płynność jazdy.
Przetestowane w Szwecji rozwiązanie (badania nad nim finansowano ze środków Unii Europejskiej, w ramach projektu SARTRE - Safe Road Trains for the Environment) polegało na utworzeniu kolumny aut, połączonej za pośrednictwem łącza bezprzewodowego. Gwarantuje ono, że pojazdy znajdujące się z tyłu poruszają się precyzyjnie po torze jazdy lidera, jakby pociąg drogowy składał się z pojedynczego pojazdu. Dzięki temu kierowca samochodu „holowanego" może się odprężyć, a nawet czytać książkę lub oglądać telewizję, podczas gdy jego auto „samo jedzie". Odstępy między pojazdami są znacznie mniejsze niż ma to miejsce normalnie w ruchu drogowym, jednak jazda w takiej kolumnie jest równie bezpieczna, a nawet bezpieczniejsza. Dlatego, że to nie ludzie, lecz komputery reagują na najmniejsze nawet zmiany stanu któregokolwiek pojazdu składowego – wyjaśnia Andreas Ekfjorden, menedżer odpowiedzialny za część projektu SARTRE realizowaną przez Volvo Trucks.
Na wpuszczenie pociągów drogowych na drogi trzeba jeszcze poczekać.
Do rozwiązania są kwestie techniczne, jak choćby odłączanie się pojazdu
od konwoju (przejście na kierowanie bezpośrednie) i na odwrót. Są
jeszcze problemy prawne: zgodnie z Konwencją Wiedeńską, brak kontroli
nad własnym pojazdem jest sprzeczny z prawem. Oznacza, że
zautomatyzowana jazda jest niedozwolona. Szacuje się, że wprowadzenie
niezbędnych zmian prawnych może zająć nawet 10 lat.
Bezprzewodowa łączność pomiędzy pojazdami testowana i rozwijana jest
także w innych celach. Chodzi o komunikację pomiędzy samochodami a
elementami infrastruktury drogowej, jak np. znaki ostrzegawcze czy
informacyjne. W ten sposób, automatycznie, może być zredukowana
prędkość, a system nawigacji połączony z miejskim komputerem zarządzania
ruchem pomoże kierowcy wybrać najmniej zakorkowaną trasę. Kolejnym
etapem będzie komunikowanie się pojazdów pomiędzy sobą: pokładowe
systemy komputerowe będą dla wzajemnego bezpieczeństwa wymieniać się
informacjami o swoim położeniu i prędkości. Amerykańskie Ministerstwo
Transportu, przy współpracy z producentami samochodów i Uniwersytetem
Michigan, rozpoczęło testy programu V2V (Vehicle-to-Vehicle). Na badania
systemu łączności i przekazywania informacji przeznaczono 22 miliony
dolarów.
Na razie kierowcy ciężarówek muszą zadowolić się systemami
wspierającymi jazdę w korku. Te obecne działają do dolnej prędkości ok.
30 km/godz., ale testowane są rozwiązania, gdzie system działa przy
jeździe znacznie wolniejszej. Samochód ciężarowy, w sposób automatyczny,
porusza się cały czas środkiem swojego pasa ruchu, bez konieczności
wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę.
Radosław Brzeziński
Zobacz także: