Green IT pozwala oszczędzać na prądzie
Zarówno funkcjonowanie gospodarki, jak i gospodarstw domowych, jak nigdy przedtem zależą dziś są od nieprzerwanych dostaw energii elektrycznej. Rosną zatem wymagania wobec jej dostawców. Sprostanie im zakłada modernizację infrastruktury sieciowej. Również regulatorzy: Komisja Europejska i Urząd Regulacji Energetyki, stawiają firmom energetycznym coraz większe wymagania, np. do 2020 r. firmy energetyczne mają obowiązek wyposażyć 80 proc. odbiorców w inteligentne mierniki zużycia energii.
Z kolei udziałowcy tych firm oczekują oczywiście, by zadośćuczynić wyzwaniom jak najmniejszym kosztem inwestycyjnym. Odbiorcy zaś liczą na stabilne ceny energii. Chcąc wywiązać się z postawionych zadań – firmy energetyczne wdrażają nowoczesne rozwiązania IT, które zwiększają m.in. mobilność i efektywność pracy personelu. Istotnymi ich elementami są wyspecjalizowane komputery mobilne, które dają ekipom serwisowym możliwość szybszego reagowania na wezwania i zwiększają liczbę wezwań, które mogą obsłużyć. Dzięki posługiwaniu się nimi można zmniejszyć koszty dojazdów czy podróży i ograniczyć drogą dokumentację papierową. Pozwalają one też na zdalne monitorowanie, serwisowanie i konserwowanie zasobów, które zazwyczaj znajdują się w różnych lokalizacjach.
Obszarem szczególnie wymagającym wsparcia jest zarządzanie ryzykiem operacyjnym. Wdrożenie rozwiązania, które wspiera tę funkcję – ułatwia stworzenie kultury bezpieczeństwa, mechanizmów uczenia się na incydentach, obserwacji i analizy zachowań bezpiecznych. Wczesna identyfikacja ryzyka to warunek skutecznego eliminowania go. Dobre przygotowanie ekip technicznych do wykonywania ich zadań, to także obrona przed groźbą katastrofy ekologicznej.
Od 2011 r. rozwijane są rozwiązania wykorzystujące technologię „in-memory”, która otwiera nowe możliwości przetwarzania ogromnej ilości danych i analizowania ich w czasie rzeczywistym. Stwarza ona firmom energetycznym nowe możliwości zarządzania, w tym realizacji programów poprawy efektywności energetycznej. Z kolei SMA (smart metering analytics), to rozwiązania pozwalające m.in. na analizę porównawczą milionów wyników pomiarowych z innymi danymi, pochodzącymi od klienta. Wynik analizy pokazuje czy klient (indywidualny odbiorca, ale i duże centrum handlowe) ma potencjał obniżenia zużycia energii.