Ekologiczne podejście do lądowania

Data: 26-06-2013 r.

Przyjazne środowisku mogą być także samoloty. A im większe, tym bardziej przyjazne. Sedno sprawy tkwi jednak nie tyle w technologii, co w technice posługiwania się latającymi maszynami. W skrócie: zielone podejście polega na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej.

W przypadku ekologicznego lądowania samolot schodzi w dół z silnikami na tzw. biegu jałowym, w związku z czym silniki są bardzo ciche, spalają mniej paliwa i produkują mniej spalin. Jest to dobre zarówno dla środowiska, jak i dla biznesu – wyjaśnia Wojciech Arszewski, dyrektor ds. publicznych na Europę Centralną i Wschodnią w UPS Polska. Dla porównania: w tradycyjnym „schodkowym” podejściu samolot zniża się i przyspiesza wielokrotnie, ponieważ kontrolerzy ruchu lotniczego prowadzą jednocześnie wiele samolotów stosując tzw. wzory lądowania. Ten sposób wiąże się z większym zużyciem paliwa, wyższą emisją dwutlenku węgla i podtlenku azotu, rośnie również hałas wytwarzany przez samoloty. Podczas CDA współpraca pilota i kontrolera ruchu lotniczego jest tak samo ważna, jak podczas zwykłego podejścia.

Ciche i przyjazne środowisku

 

Co istotne, korzyści osiągane z zielonego podejścia nie są związane z żadną zmianą techniczną w samolocie lub jego silnikach, ale z innym sposobem manewrowania samolotem podczas zejścia.

CDA (tak fachowo nazywa się ta technika lądowania) stosowane na lotnisku w Warszawie, zostało wdrożone przede wszystkim w celu redukcji hałasu, ale dodatkowo uzyskano redukcję zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Warto wiedzieć, że typowy hałas wytwarzany przez samolot jest połączeniem hałasu silnika i oporu powietrza płatowca, a staje się najbardziej słyszalny poniżej 2000 metrów nad ziemią.

Czy firma może być „eko” i dobrze zarabiać?

Standardowe procedury podejścia i lądowania samolotów polegają na tym, że samolot zniża się o około 1000 do 1200 metrów, a następnie zwalnia, wtedy leci na jednym poziomie przez kilka kilometrów przed przecięciem ostatnich trzech stopni ścieżki schodzenia do pasa startowego. Wprowadzona przez UPS procedura CDA przeznaczona dla lotniska w Warszawie ogranicza prędkość lotu do prędkości minimalnej już na wysokości 2000 metrów i około 37 km od punktu przyziemienia.

Ciągłe schodzenie samolotu na minimalnej prędkości wymaga znacznie mniej siły ciągu silnika i zmniejsza opór samolotu w porównaniu z przedłużonym lotem poziomym. Poprzez podniesienie wysokości rozpoczęcia podejścia CDA do 2000 metrów, można osiągnąć redukcję hałasu na poziomie około 4 do 6 decybeli. Także działania wykonywane podczas końcowego podejścia do lądowania, czyli opuszczenie podwozia i otwarcie klap, wywołują dodatkowy hałas typowy dla samolotów. Opóźniając, ostateczną konfigurację do lądowania do wysokości około 1000 metrów nad ziemią, redukujemy poziom szumów o kolejne 4 decybele.

Emisja podtlenku azotu niższa o 34 procent

W przypadku CDA paliwo jest oszczędzane, ponieważ silniki samolotu działają w trybie biegu jałowego, a przez to są bardzo ciche i spalają mało paliwa. Dzięki podejściu CDA można zmniejszyć emisję podtlenku azotu o 34 procent i – w przybliżeniu – oszczędzić od 150 do 300 litrów paliwa w trakcie jednorazowego podejścia.

Dowiedz się więcej o ekologicznych samochodach

UPS wraz z innymi dużymi liniami lotniczymi i organami ruchu lotniczego testuje skuteczność CDA od 2003 roku, dzięki czemu można uznać tę procedurę za równie bezpieczną, jak tradycyjne formy lądowania.


Tagi: co2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24554 )
Array ( [docId] => 24554 )