Ekologiczne podejście do lądowania

Data: 26-06-2013 r.

Przyjazne środowisku mogą być także samoloty. A im większe, tym bardziej przyjazne. Sedno sprawy tkwi jednak nie tyle w technologii, co w technice posługiwania się latającymi maszynami. W skrócie: zielone podejście polega na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej.

W przypadku ekologicznego lądowania samolot schodzi w dół z silnikami na tzw. biegu jałowym, w związku z czym silniki są bardzo ciche, spalają mniej paliwa i produkują mniej spalin. Jest to dobre zarówno dla środowiska, jak i dla biznesu – wyjaśnia Wojciech Arszewski, dyrektor ds. publicznych na Europę Centralną i Wschodnią w UPS Polska. Dla porównania: w tradycyjnym „schodkowym” podejściu samolot zniża się i przyspiesza wielokrotnie, ponieważ kontrolerzy ruchu lotniczego prowadzą jednocześnie wiele samolotów stosując tzw. wzory lądowania. Ten sposób wiąże się z większym zużyciem paliwa, wyższą emisją dwutlenku węgla i podtlenku azotu, rośnie również hałas wytwarzany przez samoloty. Podczas CDA współpraca pilota i kontrolera ruchu lotniczego jest tak samo ważna, jak podczas zwykłego podejścia.

Ciche i przyjazne środowisku

Co istotne, korzyści osiągane z zielonego podejścia nie są związane z żadną zmianą techniczną w samolocie lub jego silnikach, ale z innym sposobem manewrowania samolotem podczas zejścia.

CDA (tak fachowo nazywa się ta technika lądowania) stosowane na lotnisku w Warszawie, zostało wdrożone przede wszystkim w celu redukcji hałasu, ale dodatkowo uzyskano redukcję zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Warto wiedzieć, że typowy hałas wytwarzany przez samolot jest połączeniem hałasu silnika i oporu powietrza płatowca, a staje się najbardziej słyszalny poniżej 2000 metrów nad ziemią.

Czy firma może być „eko” i dobrze zarabiać?

Standardowe procedury podejścia i lądowania samolotów polegają na tym, że samolot zniża się o około 1000 do 1200 metrów, a następnie zwalnia, wtedy leci na jednym poziomie przez kilka kilometrów przed przecięciem ostatnich trzech stopni ścieżki schodzenia do pasa startowego. Wprowadzona przez UPS procedura CDA przeznaczona dla lotniska w Warszawie ogranicza prędkość lotu do prędkości minimalnej już na wysokości 2000 metrów i około 37 km od punktu przyziemienia.

Ciągłe schodzenie samolotu na minimalnej prędkości wymaga znacznie mniej siły ciągu silnika i zmniejsza opór samolotu w porównaniu z przedłużonym lotem poziomym. Poprzez podniesienie wysokości rozpoczęcia podejścia CDA do 2000 metrów, można osiągnąć redukcję hałasu na poziomie około 4 do 6 decybeli. Także działania wykonywane podczas końcowego podejścia do lądowania, czyli opuszczenie podwozia i otwarcie klap, wywołują dodatkowy hałas typowy dla samolotów. Opóźniając, ostateczną konfigurację do lądowania do wysokości około 1000 metrów nad ziemią, redukujemy poziom szumów o kolejne 4 decybele.

Emisja podtlenku azotu niższa o 34 procent

W przypadku CDA paliwo jest oszczędzane, ponieważ silniki samolotu działają w trybie biegu jałowego, a przez to są bardzo ciche i spalają mało paliwa. Dzięki podejściu CDA można zmniejszyć emisję podtlenku azotu o 34 procent i – w przybliżeniu – oszczędzić od 150 do 300 litrów paliwa w trakcie jednorazowego podejścia.

Dowiedz się więcej o ekologicznych samochodach

UPS wraz z innymi dużymi liniami lotniczymi i organami ruchu lotniczego testuje skuteczność CDA od 2003 roku, dzięki czemu można uznać tę procedurę za równie bezpieczną, jak tradycyjne formy lądowania.


Tagi: co2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego - opłaty

pobierz

Trudne przypadki związane z ewidencją odpadów

pobierz

Przebieg kontroli WIOŚ w firmie – obowiązki inspektora i przedsiębiorcy

pobierz

End of waste, czyli utrata statusu odpadu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 24554 )
Array ( [docId] => 24554 )

Array ( [docId] => 24554 )