Jak komunikować się z dorosłym pacjentem w dużym stresie

Kategoria: Stomatologia
Autor: Paweł F. Nowak
Data: 12-12-2017 r.

Jedną z niepożądanych sytuacji w gabinecie stomatologicznym jest stres. Utrudnia on pracę, przeszkadza w procesie leczenia, wywołuje opór i reakcje obronne pacjenta. Ogranicza rozwój Twoich działań z zakresu profilaktyki – przecież zestresowany pacjent będzie unikał kontrolnych wizyt jak ognia. Jak rozładować napięcie? Jak się zachowywać, by ono nie wzrastało? Skorzystaj z poniższych wskazówek.

Pacjenci „uczą się” z Internetu

Panujący w Internecie informacyjny chaos rodzi tylko niepokój. Sensacyjne, medialne treści są najczęściej publikowane, najchętniej udostępniane i czytane. To na nich skupiają się poszukujący wiedzy. W końcu zestresowany, naładowany negatywnymi emocjami pacjent trafia do gabinetu – bardzo często zbyt późno. Stresory związane z sytuacją zagrożenia skutkują tym, że odczuwa on lęk powodowany możliwą utratą istotnej dla niego wartości, w tym wypadku chodzi o jego zdrowie. Silny stres – zbyt duże napięcie powoduje reakcje obronne, które objawiają się unikaniem i generalnie utrudnionym kontaktem. Kluczem do rozwiązania tej sytuacji jest właściwa komunikacja.

Uboga komunikacja wzmaga napięcie

Najgorszą sytuacją jest uboga komunikacja werbalna i niekontrolowana zupełnie komunikacja niewerbalna, tzw. mowa ciała, która odgrywa ogromną rolę, szczególnie gdy jako lekarz jesteś małomówny. Wzorcowy pierwszy kontakt powinien rozpocząć się od uśmiechu, ciepłego i długiego spojrzenia. Pamiętaj, Twoje zachowanie komunikuje, ubiór, ton głosu, gwałtowność ruchów itp.

Zatrzymaj się – wysłuchaj

Uporczywe zapewnienia i próby mechanicznego standardowego uspokojenia zestresowanego pacjenta kilkoma słowami nie wystarczą. Powtarzanie – „proszę się nie denerwować” – pospieszne wykonywanie czynności przygotowawczych, zupełnie nie patrząc nawet w kierunku pacjenta, nie mają wielkiego znaczenia. Jest wręcz odwrotnie: takie zachowanie może być odebrane jako standardowe machinalne podejście do każdego – a to na pewno nie pomoże. Nie spiesz się, pośpiech negatywnie działa na zestresowaną osobę.

Masz plan? Opowiedz o tym pacjentowi

Gdy badasz pacjenta, nie okazuj nadmiernego zdziwienia, nie wydawaj niepotrzebnych dźwięków paralingwistycznych, np. wzdychanie, pogwizdywanie i inne reakcje sygnalizujące, że mamy tu jakiś problem. Nie mów, że to trudny, szczególny przypadek.

Odwracaj uwagę od tego, co się dzieje w gabinecie

Często w gabinetach w tle słuchać rozbrzmiewające dźwiękiem radio. Podczas zabiegu pozwala to pacjentowi odciągnąć uwagę od stresogennej sytuacji.

Paweł F. Nowak, trener zdrowia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • DOLNOŚLĄSKIE KONSORCJUM OBSŁUGI WIERZYTELNOŚCI

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawa Pracy - Anna Telec

    ul. Stanisława Dygata 3 lok. 46, 01-748 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Skarbiec

    ul. Maciejki 13, 02-181 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna GHMW - Hulist, Prawdzic Łaszcz - Radcowie Prawni spółka partnerska

    ul. T. Lenartowicza 5/3, 31-138 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 40801 )
Array ( [docId] => 40801 )

Array ( [docId] => 40801 )