Z perspektywy pacjentów, odpowiednia placówka medyczna to taka, która gwarantuje odpowiedni poziom usług i zapewnia bezpieczeństwo pacjentom. Ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów odgrywa posiadanie certyfikatu systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001, który daje szansę, by uzyskać lepszą pozycję na rynku. Taki certyfikat zwiększy wiarygodność w kontaktach z pacjentami, personelem, płatnikiem, dostawcami, organem założycielskim i wśród społeczności lokalnej.
Norma systemu zarządzania jakością ISO 9001 podchodzi całościowo do systemu zarządzania organizacją. Wprowadza podejście procesowe, pozwalające na stworzenie w organizacji zamkniętej pętli zarządzania zapobiegającej powstawaniu błędów i niezgodności w zarządzaniu organizacją. Podejście procesowe zakłada, że najistotniejszą rolę odgrywa pacjent. Przez badanie satysfakcji pacjenta ocenia się, czy jego wymagania zostały spełnione, co umożliwia tym samym stałe doskonalenie i zapobieganie powstawaniu niezgodności, w tym i medycznych.