Dyrektor szkoły ma obowiązek kontrolować temperaturę w pomieszczeniach szkolnych. Zimą należy szczególnie zwracać uwagę na komfort nauki pracy w szkole. Jeśli temperatura w pomieszczeniach szkolnych jest za niska, konieczne będzie zawieszenie zajęć.
Dyrektor szkoły zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole. W pomieszczeniach szkoły dyrektor ma obowiązek zapewnić właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie.
Właściwa temperatura w salach lekcyjnych
W salach lekcyjnych należy zapewnić temperaturę co najmniej 18ºC. Jeśli nie będzie to możliwe dyrektor musi zawiesić zajęcia powiadamiając o tym organ prowadzący szkołę.
Dyrektor szkoły może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, za zgodą organu prowadzącego szkołę, w przypadku gdy:
temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi – 15 C lub jest niższa,
na terenie szkoły wystąpiły zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu uczniów.
Instalacje grzewcze w szkole powinny być zaopatrzone we właściwą aparaturę kontrolą i pomiarową zapewniającą bezpieczeństwo.
Właściwa temperatura w miejscach pracy
Pracodawca zapewnia w pomieszczeniach pracy temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy (jakimi metodami jest wykonywana i jakiego nakładu wysiłku fizycznego wymaga). Temperatura w pomieszczeniach pracy nie może być niższa niż 14 C (287 K) chyba, że względy technologiczne na to nie pozwalają. Temperatura w pomieszczeniach biurowych i w tych w których wykonywana jest lekka praca fizyczna należy zapewnić temperaturę nie niższą niż 18 C (291 K).
Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.
Katarzyna Giruć, autorka i redaktorka publikacji oświatowych
Zobacz także: