Planując wakacyjne remonty lub modernizacje należy pamiętać, że nowe meble szkolne muszą odpowiadać wymogom ergonomii i normom bhp. Szkoły nabywające meble oraz sprzęt sportowy i dydaktyczny są zobowiązane do posiadania na nie certyfikatów. Meble szkolne należy skompletować zgodnie z numerami lub kolorami, oznaczającymi ich wielkość.
Prawidłowo dobrane dla każdego ucznia: ławka szkolna i krzesło mogą mieć duży wpływ na kształtowanie jego prawidłowej postawy ciała. Użytkowanie tych podstawowych mebli szkolnych nie może powodować ani pogłębiać wad postawy. Ich wymiary powinny być dostosowane do wzrostu i proporcji ciała ucznia.
Właściwy dobór sprzętów szkolnych daje możliwość w miarę wygodnego spędzania wielu godzin w pozycji siedzącej, nie powodując szybkiego zmęczenia.
Ławki i krzesła nie odpowiadające normom mogą przyczyniać się do:
-
powstawania oraz pogłębiania wad postawy,
-
negatywnej pracy narządów wewnętrznych,
-
powstania wad wzroku (jeśli dziecko nie zachowuje właściwej odległości od blatu ławki),
-
wymuszenia na dziecku większego wysiłku fizycznego,
-
zwiększenia poczucia zmęczenia, znużenia,
-
zmniejszenia wydajność i tempa pracy.
Znakowanie krzeseł i ławek szkolnych musi być czytelne i trwałe. Powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
-
numer rozmiaru lub kod koloru lub jedno i drugie;
-
na meblach regulowanych oznakowanie zakresu numerów rozmiarów;
-
nazwa i/lub nazwa handlowa, i/lub nazwa i adres producenta lub jego autoryzowanego przedstawiciela - w formie pełnej lub skróconej, pod warunkiem, że skrót umożliwia identyfikację producenta i/lub jego autoryzowanego przedstawiciela;
-
data produkcji określająca co najmniej rok i miesiąc produkcji.
Meble szkolne, przy których siedzą dzieci, powinny być właściwie skompletowane. Przy stole oznakowanym określonym numerem lub określonym kolorem nie może stać krzesło oznakowane innym numerem lub innym kolorem.
W niektórych szkołach spotkać można przymiary wzrostowe tzn. listwy z namalowanymi kolorami na określonych wysokościach – zgodnie z obowiązującą tabelą kodów kolorów. Umożliwiają one szybkie sprawdzenie wzrostu dziecka i skontrolowanie czy ma stanowisko dostosowane do swojego wzrostu.
Małgorzata Celuch, wicedyrektorka, nauczycielka
Zobacz także: