Użytkowanie mebli szkolnych nie może powodować ani pogłębiać wad postawy uczniów. Ich właściwy dobór ma znaczący wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy ciała oraz daje możliwość w miarę wygodnego spędzania wielu godzin w pozycji siedzącej, nie powodując szybkiego zmęczenia.
W czasie wakacyjnej przerwy, zanim uczniowie wrócą do szkoły należy dokonać przeglądu sprzętu, z którego będą korzystać, uwzględniając poniższe wskazówki:
-
nowy sprzęt zakupiony w czasie wakacji musi posiadać właściwe atesty i certyfikaty,
-
zakupione meble szkolne (ławki, krzesła) muszą mieć właściwe rozmiary i być zgodne z obowiązującymi normami,
-
jeśli w szkole sale lekcyjne przydzielone są konkretnym klasom można podjąć wysiłek dopasowania ławek do wzrostu uczniów danej klasy,
-
jeśli nie ma możliwości przydzielenia sal konkretnym klasom, należy przynajmniej dokonać podziału na izby lekcyjne przeznaczone dla młodszych i starszych uczniów.
Dobranie rozmiaru ławek i krzeseł do wzrostu dzieci
Właściwie dobrane dla każdego ucznia: ławka szkolna i krzesło mogą mieć duży wpływ na kształtowanie jego prawidłowej postawy ciała. Użytkowanie tych podstawowych mebli szkolnych nie może powodować ani pogłębiać wad postawy. Ich wymiary powinny być dostosowane do wzrostu i proporcji ciała ucznia. Właściwy dobór sprzętów szkolnych daje możliwość w miarę wygodnego spędzania wielu godzin w pozycji siedzącej, nie powodując szybkiego zmęczenia.
Konsekwencje złego doboru mebli szkolnych
Ławki i krzesła nie odpowiadające normom mogą przyczyniać się do:
-
powstawania oraz pogłębiania wady postawy,
-
wad wzroku (jeśli dziecko nie zachowuje właściwej odległości od blatu ławki),
-
wpływa negatywnie na pracę narządów wewnętrznych,
-
zmusza dziecko do większego wysiłku fizycznego,
-
przyspiesza poczucie zmęczenia, znużenia,
-
zmniejsza wydajność i tempo pracy.
Oznakowania krzeseł i ławek
Znakowanie krzeseł i ławek szkolnych powinno być czytelne i trwałe. Powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
-
numer rozmiaru lub kod koloru lub jedno i drugie;
-
na meblach regulowanych oznakowanie zakresu numerów rozmiarów;
-
nazwa i/lub nazwa handlowa, i/lub nazwa i adres producenta lub jego autoryzowanego przedstawiciela - w formie pełnej lub skróconej, pod warunkiem, że skrót umożliwia identyfikację producenta i/lub jego autoryzowanego przedstawiciela;
-
data produkcji określająca co najmniej rok i miesiąc produkcji.
Meble szkolne przy których siedzą dzieci powinny być właściwie skompletowane. Przy stole oznakowanym określonym numerem lub określonym kolorem nie może stać krzesło oznakowane innym numerem lub innym kolorem.