Przepisy precyzyjnie określają obowiązki pracowników merytorycznych na poszczególnych szczeblach edukacji zalecając:
- w przedszkolu - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (tzw. diagnoza przedszkolna);
- w szkole - obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami. Ma ona na celu rozpoznanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się,
- w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,
- szczególnych uzdolnień;
- w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej - doradztwo edukacyjno-zawodowe.
Zmienione rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wprowadza również szereg nowych definicji. Jedną z podstawowych jest pojęcie bieżącej pracy. Jest ono bardzo istotne dla nowego aktu prawnego gdyż obliguje nauczyciela do niezwłocznego podjęcia działań na każdym etapie pracy z dzieckiem. Kryje się pod nim obowiązek:
- prowadzenia rozpoznania potrzeb,
- udzielenia natychmiastowego wsparcia,
- dostosowania metod, form oraz wymagań do możliwości ucznia