Prawie w każdej szkole są uczniowie, po których już na pierwszy rzut oka widać, że są zaniedbywani w domu rodzinnym. Jedni przychodzą do szkoły ubrani nieadekwatnie do pogody np. w lekką kurtkę gdy za oknem pojawiły się już pierwsze mrozy. Inni podczas przerwy śniadaniowej nie wyciągają z plecaków żadnego jedzenia. Szkoła musi reagować w takich sytuacjach i wiedzieć jak pomóc zaniedbanemu uczniowi.
W przypadku podejrzenia zaniedbania ucznia:
Nauczyciel, który podejrzewa o zaniedbaniu ucznia dokonuje analizy sytuacji ucznia na podstawie jego obserwacji.
Nauczyciel powiadamia wychowawcę klasy, której uczniem jest dziecko.
Wychowawca klasy analizuje sytuację ucznia na podstawie danych o jego rodzinie, informacji od nauczyciela, własnych obserwacji, opinii innych nauczycieli ewentualnie wcześniejszych uwag od innych dzieci czy ich rodziców.
Wychowawca ucznia informuje o sytuacji pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.
Pedagog sporządza opis sytuacji na bazie wszystkich zebranych informacji o uczniu oraz własnych danych.
Wychowawca klasy prosi rodziców/prawnych opiekunów dziecka o wizytę w szkole.
Krok 7
Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia w obecności wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego.
Na spotkaniu podjęta zostaje próba ustalenia przyczyn zaniedbania ucznia.
Jeśli okaże się, że zaniedbanie wynika z trudnej sytuacji materialnej rodziny – ustala się zasady postępowania z dzieckiem oraz sposoby udzielenia pomocy rodzinie.
Jeżeli zostanie stwierdzona przemoc, demoralizacja lub niewydolność wychowawcza – dyrektor szkoły kieruje sprawę na policję lub do sądu rodzinnego.
Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektorka
Zobacz także: