Szczegółowe zasady klasyfikowania określa rozporządzenie ministerstwa edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (dalej jako rozporządzenie). Rozporządzenie nakłada na dyrektora i nauczycieli konkretne zadania w określonych terminach, których doprecyzowanie powinien zawierać statut szkoły.
Uczeń musi być powiadomiony o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej
Najczęściej popełniane błędy związane z wystawianiem rocznych ocen klasyfikacyjnych:
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania(§ 13 ust. 5 rozporządzenia ).
- W szkołach bardzo często zapomina się o zasadzie konsultacji oceny klasyfikacyjnej z nauczycielem współorganizującym kształcenie integracyjne, chociaż w przepisach jest taki wymóg (§ 12 ust. 4 rozporządzenia). Każdy nauczyciel powinien w swej ocenie uwzględnić opinię na przykład nauczyciela wspomagającego.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych. O ocenach z zajęć edukacyjnych powiadamiają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, o ocenach zachowania − wychowawcy klas.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny lub kilka takich egzaminów.