Nowe rozporządzenie jest odpowiedzią na postulaty środowiska oświatowego. Przede wszystkim doprecyzowani w nim przepisy na podstawie dyrektor szkoły i dyrektor przedszkola, do którego uczęszczają osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, ma organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
Dyrektor szkoły zapewnia pomoc na podstawie orzeczenia poradni
Dyrektor przedszkola obejmuje nią dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym ukończenia 3 lat, a pomoc będzie udzielana do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy lat 25. Rozporządzenie wyraźnie wskazuje, że dyrektor szkoły lub dyrektor przedszkola ma obowiązek objęcia zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi uczniów posiadających orzeczenie wydane przez poradnię, w której udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna (w tym poradnię specjalistyczną).
Uczestniczenie w zajęciach jest uznawane za spełnianie obowiązku szkolnego (§ 1 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim).
Rodzice wsparciem dla nauczycieli