Egzamin poprawkowy zdaje uczeń, który uzyskał ocenę niedostateczną. Pojawia się wiele wątpliwości dotyczących formy przeprowadzania tego egzaminu. Skoro bowiem uczeń poprawia ocenę z niedostatecznej, to może wystarczy podstawowa wiedza, żeby tylko zaliczył na ocenę najniższą.
Pytania egzaminacyjne na egzamin poprawkowy powinny być tak przygotowane, żeby uczeń miał możliwość wykazania się wiedzą i umiejętnościami dającymi podstawę komisji do zmiany niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej ustalonej przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych (§ 18 ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, daje jako rozporządzenie).
Zakres pytań powinien obejmować wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych ustalanych w stopniach według określonej przepisami skali (§ 13 ust. 2 rozporządzenia). Stopień trudności pytań powinien być adekwatny do kryteriów wymagań obowiązujących z danych zajęć edukacyjnych.
Promocja do kolejnej klasy
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję
do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
Oceny te ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe
zajęcia edukacyjne (§ 12 ust 1 rozporządzenia). Przed ustaleniem rocznej
oceny klasyfikacyjnej nauczyciele podsumowują osiągnięcia edukacyjne ucznia uwzględniając wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
Wymagania te powinni znać zarówno uczniowie jak i ich rodzice -
nauczyciele zobowiązani są do przedstawienia ich na początku każdego
roku szkolnego (§ 4 ust.1 rozporządzenia).
Zasady przeprowadzania egzaminów
Uczeń, który uzyskał oceny niedostateczne nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. Aby nie tracił roku szansą dla niego jest przystąpienie do egzaminu poprawkowego. Ustalona przez nauczyciela roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego (§ 18 ust. 2 rozporządzenia).
Zasad przeprowadzania egzaminów poprawkowych wskazują że:
-
kompetencje dokonania zmiany niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej ustalonej przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne ma komisja powołana przez dyrektora szkoły,
-
nie ma ograniczeń w dokonaniu zmiany w zakresie pełnej skali ocen,
-
dokonanie zmiany uzależnione jest od wyniku egzaminu poprawkowego.
Ocena ucznia w protokole z egzaminu poprawkowego
W protokole z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego komisja zapisuje:
-
pytania egzaminacyjne,
-
wynik egzaminu poprawkowego oraz
-
uzyskaną przez ucznia ocenę.
Uwaga! Jeśli wynik egzaminu poprawkowego jest pozytywny, to uczeń powinien uzyskać taką ocenę na jaką zdał egzamin. Z przepisów nie wynika, by uczeń który zda egzamin poprawkowy mógł otrzymać jedynie ocenę dopuszczającą. Powinien on mieć szansę uzyskania każdej oceny wyższej od oceny niedostatecznej. W związku z tym tematy na egzamin poprawkowy powinny być o różnym stopniu trudności i uwzględniać kryteria na poszczególne oceny.
Ocena wyższa od niedostatecznej
Podana zatem w rozporządzeniu skala ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych dotyczy także egzaminu poprawkowego. Zarówno przy ustalaniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych jak i ich zmianie w wyniku egzaminu poprawkowego należy posługiwać się pełną skalę ocen (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).
Uczeń zda egzamin poprawkowy i otrzyma promocję do klasy programowo wyższej, jeśli uzyska ocenę wyższą od oceny niedostatecznej, a więc ustaloną w stopniach w skali od 2 do 6. Może go zdawać jednak tylko ten uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych (Dz.U. nr 83, poz. 562 ze zm.).
Bożena Winczewska
Zobacz także: