Choć nie ma ograniczeń prawnych co do liczby podręczników, należy zachować w tej kwestii umiar i rozsądek. Wybór podręcznika oraz częstotliwość jego zmian muszą być jak najkorzystniejsze dla ucznia. Powodem do zmiany podręcznika może być np.:
- zmieniona została podstawa programowa na danym etapie edukacyjnym,
- poprzednio wybrany podręcznik okazał się nieodpowiedni dla uczniów danej szkoły,
- na rynku pojawił się podręcznik znacznie lepszy od dotychczas używanego.
Nauczyciel musi zrealizować wymagania wynikające z podstawy programowej
Podstawowym dokumentem określającym zakres treści nauczania, umiejętności oraz wymagań jest podstawa programowa. Na jej bazie tworzone są programy nauczania oraz podręczniki szkolne. Wyboru programu i podręcznika dla swoich uczniów dokonuje nauczyciel, zgodnie z obowiązującymi procedurami. Dokonanie wyboru programu nauczania i podręcznika powinno być dobrze przemyślane, gdyż będzie miało ogromny wpływ na pracę podczas całego roku szkolnego.
Programy i podręcznik są narzędziem do realizacji podstawy programowej. Wybór konkretnego programu i podręcznika w żaden sposób nie zdejmuje z nauczyciela odpowiedzialności za realizację podstawy programowej. Należy o tym pamiętać dokonując wyboru programu i podręcznika. Nauczyciel nie może się tłumaczyć, że nie zrealizował pewnych treści, tematów czy zagadnień, gdyż nie uwzględniał ich wybrany do realizacji program i podręcznik.