Przed przekazaniem programu wychowania przedszkolnego do zaopiniowania przez radę pedagogiczną, dyrektor przedszkola dokonuje analizy poprawności programu oraz sprawdza jego zgodność z aktualnymi przepisami. W tym celu konieczne jest zweryfikowane zawartych w nim treści z pięcioma kryteriami poprawności:
Nowości oświatowe – dyrektor musi zatwierdzić zmienione programy wychowania przedszkolnego
Zmiana rozporządzenia w sprawie postawy programowej oznacza konieczność zmodyfikowania lub opracowania nowych programów wychowania przedszkolnego. Za dopuszczenie programu odpowiada dyrektor, który musi sprawdzić czy program spełnia kryteria zgodności z przepisami.
1) Program stanowi opis sposobu realizacji celów wychowania i kształcenia zawartych w podstawie programowej – powinien zawierać opis sposobu realizacji tych celów, wskazuje: po co dziecko się uczy, w jaki sposób się uczy, jak będą sprawdzane efekty.
2) Sposób i forma opracowania są zgodne z wewnętrznymi ustaleniami przedszkola – w przeciwieństwie do zapisów zawartych uprzednio w rozporządzeniu nie określono, z jakich elementów powinien składać się program. Ustawa zniosła m.in. wymóg zawarcia w programie informacji o metodach przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Ustawodawca chcę w ten sposób zachęcić nauczycieli do opracowania programów własnych. Schemat programu wychowania przedszkolnego może składać się z takich elementów jak:
- nazwa programu,
- autor,
- uzasadnienie napisania,
- cele szczegółowe,
- treści,
- procedury osiągania celów (metody, formy, techniki, środki, materiały dydaktyczne),
- sposób ewaluacji.
Sposób i forma opracowania programu powinna zostać określona przez dyrektora lub radę pedagogiczną danego przedszkola.
3) Programy realizowane w danej grupie dzieci gwarantują realizację całej podstawy programowej – program może odnosić się do całej podstawy programowej lub tylko niektórych obszarów, np.: edukacji matematycznej, przyrodniczej, zdrowotnej.
4) Program może obejmować treści wykraczające poza podstawę programową – dotychczas w przedszkolach często nauczyciele opracowywali programy przygotowujące dzieci do nauki czytania i pisania dla dzieci 6-letnich, które pozostały w przedszkolach. Od nowego roku szkolnego zapowiadana jest zmiana podstawy programowej – projekt przewiduje naukę czytania i pisania.
Większość nauczycieli korzysta z gotowych programów, które w obecnej sytuacji muszą zostać zmodyfikowane – nauczyciele mogą opracować własne programy uwzględniające nowy obszar podstawy programowej lub wykorzystać obecne na rynku, odnoszące się tylko do nauki czytania i pisania.
5) Programy powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci, a więc uwzględniać:
- różne sfery rozwoju: fizyczną, umysłową, społeczną, emocjonalną,
- właściwe proporcje treści kształcenia i wychowania gwarantujące wszechstronny rozwój,
- potrzeby dzieci, takie jak: bezpieczeństwa, ruchu, aktywności w dochodzeniu do wiedzy, sprawczości, współdziałania, obcowania z naturalnym środowiskiem, zabawy, odpoczynku, przebywania na powietrzu,
- różnice rozwojowe (indywidualne możliwości, zainteresowania, predyspozycje).
W celu dostosowania wymagań do indywidualnych możliwości dzieci nauczyciele przeprowadzają obserwacje pedagogiczne. Jeśli wybrany program wiodący nie uwzględnia poznanych w wyniku obserwacji potrzeb dzieci, nauczyciel w każdym momencie może opracować program uzupełniający.
Podstawa prawna
- art. 3 ust. 13b, art. 22a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.)
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
