MEN chce, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom nie wiązała się dla nauczycieli z koniecznością przygotowywania szeregu dokumentów, dlatego od 8 maja 2013 roku nie ma konieczności opracowywania karty indywidualnych potrzeb ucznia oraz planu działań wspierających dla każdego ucznia. Ministerstwo przekonuje, że nie w każdym przypadku takie dokumenty w szkole są rzeczywiście potrzebne.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w indywidualnym programie
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie wymaga już konieczności opracowywania KIPU i PDW, zamiast których dla nauczycieli przewiduje się obowiązek przygotowywania indywidualnych lub grupowych programów pracy na poszczególnych zajęciach. KIPU i PDW nadal będą przygotowywane, jeżeli uczeń, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna posiada orzeczenie poradni o potrzebie kształcenia specjalnego. W przeciwnym razie wymienione dokumenty w szkole będą zastąpione uzupełnionym dziennikiem pracy nauczyciela (§ 21 ust 1-2rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).