Procedura reagowania na nieusprawiedliwioną nieobecność ucznia

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 12-03-2015 r.

W sytuacjach kryzysowych wywołanych niedostosowaniem społecznym uczniów najważniejsza jest szybka i właściwa reakcja. Konieczne jest ustalenie zasad postępowania i zapoznanie z nimi pracowników np. w ramach szkoleń rady pedagogicznej.

W przypadku powtarzających się wagarów ucznia można skorzystać z poniższych metod wychowawczych.

 

Krok 1.

W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia wychowawca telefonicznie powiadamia o tym jego rodziców, w celu ustalenia przyczyny absencji. Za każdym razem odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.

Krok 2.

Jeśli rodzic zapomniał o usprawiedliwieniu, wychowawca na jego wniosek usprawiedliwia nieobecność. Gdy okaże się, że rodzic nie wiedział o nieobecności ucznia – wychowawca pozostawia w dzienniku szkolnym nieusprawiedliwioną nieobecność.

Krok 3.

W przypadku powtarzającej się nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia wychowawca powiadamia pedagoga szkoły. Szkoła powinna podejmować również działania wynikające ze szkolnego programu wychowawczego i profilaktyki.

Krok 4.

Gdy stwierdzono wagary ucznia, wychowawca informuje go o konsekwencjach, jeśli nieobecności będą się powtarzały. Dyrektor zobowiązuje wychowawcę do dokumentowania rozmów z wagarującymi uczniami i informowania go o ich efektach.

Krok 5.

Gdy nie można ustalić przyczyn nieobecności trwającej dłużej niż dwa tygodnie ze względu na brak kontaktu z rodzicami/opiekunami ucznia, dyrektor wysyła do nich pisemne zawiadomienia z wyznaczonym terminem stawienia się w szkole.

Krok 6.

Dyrektor szkoły w obecności pedagoga i wychowawcy omawia z rodzicami wagarującego ucznia konsekwencje jakie grożą im i uczniowi w przypadku jego dalszej nieusprawiedliwionej nieobecności.

Krok 7.

W przypadku dalszych nieobecności wychowawca stosuje wobec ucznia kary przewidziane w statucie szkoły.

Krok 8.

Jeśli nieobecności ucznia powtarzają się, a współpraca z rodzicami nie przynosi efektów, dyrektor powiadamia pisemnie kolejno:

  1. kuratora zawodowego, jeżeli uczeń jest pod kuratelą,

  2. policję - wydział nieletnich

  3. sąd rodzinny.

Małgorzata Celuch, wicedyrektor, specjalista prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36707 )
Array ( [docId] => 36707 )