Konieczność zintensyfikowania działań związanych z prowadzeniem profilaktyki zdrowego żywienia wynika z dwóch powodów. Po pierwsze zauważalne jest, iż dzieci i młodzież nie znają i nie praktykują zasad zdrowego odżywiania, po drugie coraz poważniejszym problemem są niedobory pokarmowe, które negatywnie wpływają na koncentrację i możliwości percepcyjne uczniów. Zadaniem dyrektora szkoły jest realizowanie polityki szkoły w zakresie zdrowego żywienia, a jeden z jej elementów stanowi organizowanie wspólnych drugich śniadań dla uczniów i dla nauczycieli.
Dyrektor szkoły odpowiada za stworzenie warunków do spożywania śniadania
Miejsce, które dyrektor szkoły wyznaczy jako właściwe do spożywania drugiego śniadania jest uzależnione od warunków lokalowych szkoły. Może być to sala lekcyjna, świetlica lub stołówka szkolna. Ważne, aby podczas długiej przerwy uczniowie mogli zająć wygodne miejsca i na siedząco, bez pośpiechu spożyć posiłek – takich warunków zwykle nie można doszukiwać się na szkolnym korytarzu.
Uczniom podczas śniadania powinien towarzyszyć nauczyciel, który będzie jadł wspólnie z nimi. Przekonanie nauczycieli do włączenia się w tę inicjatywę często okazuje się dla dyrektora szkoły najtrudniejszym zadaniem. Często długa przerwa jest dla nauczycieli czasem, który woleliby spędzić w pokoju nauczycielskim. Dyrektor szkoły musi więc wcześniej przedyskutować to z gronem pedagogicznym i w sposób klarowny wyjaśnić konieczność oraz korzyści płynące z organizacji w szkole wspólnych posiłków.