Uczniowie niepełnosprawni często uczą się w szkołach ogólnodostępnych, co dla nauczycieli oznacza konieczność uczestniczenia w organizowaniu dla nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana we współpracy ze specjalistami z poradni może dawać doskonałe rezultaty, jeżeli nauczyciele zdecydują się na wdrażanie niestandardowych, nowoczesnych metod i form pracy z uczniem wymagającym wsparcia. Za jej organizację odpowiada dyrektor szkoły (§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Zadaniem dla nauczycieli i specjalistów jest wybór takich rodzajów zajęć oraz metod i form pracy, które pozwolą uczniowi najlepiej się rozwijać. To szczególnie ważne w szkołach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci wykazujące specjalne potrzeby edukacyjne. Dyrektor szkoły powinien zadbać, aby niezależnie od udzielania uczniowi pomocy zalecanej przez poradnię, w której udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, nauczyciele stymulowali rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy ucznia.