Wybór zajęć objętych indywidualnym tokiem nauki

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 09-05-2017 r.

Uczeń uzdolniony sportowo złożył podanie o indywidualny tok nauczania. Po analizie jego sytuacji uznajemy, że powinien realizować ITN z języka polskiego i historii, z których zda egzamin klasyfikacyjny. Czy taki wybór przedmiotów jest poprawny, czy powinien to być WF, jak traktować jego nieobecności (jako z definicji usprawiedliwione czy też powinien ich nie mieć zaznaczanych), czy nauczyciele są zobowiązani do dodatkowych zajęć z uczniem i czy w takiej kwestii możemy liczyć na wsparcie finansowe organu prowadzącego?

Decyzja dotycząca wyboru zajęć, które będą realizowane w ramach indywidualnego toku nauki leży po stronie dyrektora. Dyrektor decyduje o udzieleniu zezwolenia i określa warunki realizacji kształcenia ucznia w tej formie:

  1. po spełnieniu formalnych wymagań,
  2. z uwzględnieniem opinii rady pedagogicznej,
  3. z uwzględnienie informacji zawartych w opinii wydanej przez poradnię,
  4. po analizie uzasadnienia wniosku wychowawcy lub nauczyciela,
  5. po ocenie predyspozycji, możliwości i oczekiwań ucznia oraz jego dotychczasowych osiągnięć (§  4 rozporządzenia w sprawie indywidualnego programu lub toku nauki).

Indywidualny tok nauki powinien umożliwiać uczniowi uzdolnionemu rozwijanie jego szczególnych uzdolnień, tym samym uczeń, o którym mowa w pytaniu powinien mieć możliwość rozwijania predyspozycji sportowych, jednak trudno rozstrzygać bez znajomości wszystkich przesłanek ważnych w tym konkretnym przypadku. Przepisy nie przewidują konieczności organizowania dodatkowych zajęć dla ucznia objętego indywidualnym tokiem nauki, ale nie wykluczają takiej możliwości (art. 66 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej).

Inny system zajęć

Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia, a także na wniosek wychowawcy klasy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program nauki. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki.

Jednocześnie uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I-III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.

Bez podstaw do ewidencjonowania obecności

Powyższe przepisy wskazują, że indywidualny tok nauki jest odmienną formą organizacyjną, umożliwiającą nieuczestniczenie ucznia  w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, zatem nie ma podstaw do ewidencjonowania jego obecności na tych zajęciach. Skutki prawne usprawiedliwionej nieobecności są natomiast takie, że  z powodu usprawiedliwionej nieobecności uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny, co i tak gwarantuje mu decyzja w sprawie organizacji indywidualnego toku nauczania. Natomiast udział w zajęciach nieobjętych indywidualnym tokiem nauki powinien być ewidencjonowany w dzienniku lekcyjnym.

Marzenna Czarnocka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40327 )
Array ( [docId] => 40327 )