W dziale 801 zostały wprowadzone dwa nowe rozdziały 80149 i 80150, które dotyczą gromadzonych dochodów i wydatków ponoszonych na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w szkołach. Rozporządzenie zmieniające w zakresie klasyfikacji budżetowej nie uchyliło obowiązku stosowania pozostałych rozdziałów odpowiadających określonym rodzajom działalności.
Wyodrębnianie wydatków na stosowanie specjalnej organizacji nauki
Samorząd ma obowiązek wydatkować środki otrzymane w subwencji na kształcenie specjalne, ale określenie sposobu i formy realizacji tego obowiązku pozostawiono w gestii samorządów. Przyjęta metoda musi być adekwatna do specyfiki funkcjonowania danej jednostki oraz powinna umożliwiać właściwe przyporządkowanie wydatków na ten cel.
Nowe rozdziały w klasyfikacji budżetowej
Sposób oszacowania wysokości wydatków, które można rozliczyć, musi dokonać jednostka samorządu terytorialnego, np. wspólne wydatki na media poniesione w placówkach. W takiej sytuacji należy ustalić procentowy udział w stosunku do pomieszczeń zajmowanych przez dzieci posiadające orzeczenie.
Przeznaczenie środków zależy od liczba uczniów
Jeśli zmniejszy się liczba dzieci posiadających orzeczenie w stosunku do wykazanych w SIO, jednostka samorządowa może przeznaczyć otrzymaną kwotę subwencji związaną z kształceniem specjalnym na pozostałych uczniów realizujących obowiązek edukacji na jej terenie lub na inne zadania związane ze specjalną organizacją nauki i metod pracy, np.:
- na specjalistyczny sprzęt,
- materiały edukacyjne,
- pokrycie kosztów utrzymania budynku związanych z udogodnieniami dla uczniów niepełnosprawnych.
- art. 32 ustawy z 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. poz. 1877),
- § 1 ust. 1 pkt h rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. poz. 1952).