Większość wydatków ponoszonych w okresie przedświątecznym zawiązanych z wystrojem firmy, a także podtrzymaniem dobrych relacji z kontrahentami można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Decydujące przy tej kwalifikacji będzie to czy miały one charakter reklamowy czy reprezentacyjny.
Wysyłanie kartek świątecznych do kontrahentów jest ogólnie przyjętą praktyką, wynikającą z tradycji i przyjętych zwyczajów. Trudno zaprzeczyć, że takie działania wpływają na pozytywny wizerunek firmy. Nie mają jednak z pewnością nic wspólnego z wystawnością czy okazałością, a te właśnie elementy cechują zachowania mające charakter reprezentacyjny. Rozstrzygnięcie charakteru poniesionych wydatków jest istotne bowiem wydatki poniesione na reprezentację nie mogą być zaliczone do kosztów spółki.
Kartki świąteczne zazwyczaj zawierają życzenia i nie zachęcają bezpośrednio do zakupu konkretnych usług lub towarów może więc pojawiać się wątpliwość czy mają one charakter reklamowy. Wiele firm na wysyłanych kartkach z życzeniami zamieszcza swoje logo. Wysyłanie kartek opatrzonych logo firmy jest przez organy podatkowe uznawane za działania reklamowe, a zatem takie wydatki można bez wątpliwości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdzenie takiej kwalifikacji wydatków na kartki świąteczne można znaleźć w interpretacji podatkowej
Pismo US – Wydatki na kartki świąteczne
Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zz 20 lipca 2007 r., 1472/ROP1/423-267/07/MG
Wysyłanie kartek świątecznych z logo firmy uznał za zachowania mające charakter reklamowy również WSA w Warszawie.
Wyrok WSA – Pocztówki z logo firmy
Wydatki na zakup m.in. kartek świątecznych z logo firmy, które wysyłane są do klientów, służą reklamowaniu działalności przedsiębiorcy.
Wyrok WSA z 7 grudnia 2005 r., III SA/Wa 2865/05
Wątpliwości mogą się pojawić w rozliczeniu wydatków na wysyłanie kartek świątecznych z życzeniami nie zawierających szczególnych oznaczeń (np. logo). W takiej sytuacji, trudno te działania zakwalifikować jako związane z reklamą bądź reprezentacją. Nie można takim działaniom odmówić jednak dbałości o zachowanie (zabezpieczenie) źródła przychodów. Wysyłanie kartek ma na celu przede wszystkim utrzymanie dobrych kontaktów z kontrahentami, a to daje szanse dalszej współpracy na przyszłość, a tym samym zabezpiecza uzyskanie przychodu w przyszłości. A zatem wydatki związane z nabyciem i wysyłką kartek świątecznych maja charakter kosztów ogólnych związanych z prowadzeniem firmy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.),
- art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68a, art. 39 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012, poz. 361 ze zm.).
Iwona Czauderna, doradca podatkowy
Zobacz także: