Zakupu leków do firmowej apteczki nie należy traktować jako wydatku na potrzeby osobiste pracowników. W celu jego uzasadnienia należałoby poszukiwać przepisów, które nakazują posiadanie takiego wyposażenia, by ustalić związek przyczynowo-skutkowy takiego wydatku z przychodami. Przykładowo, nie będzie budziła takich wątpliwości obowiązkowa apteczka samochodowa.
Kupiłeś leki do firmowej apteki. Czy ich zakup zaliczysz do kosztów
Przedsiębiorca kupił leki przeciwbólowe oraz przeciwgorączkowe do apteczki firmowej (nieobowiązkowych z punktu widzenia bhp). Czy wydatki na leki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy?
W ramach systemu pierwszej pomocy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom apteczki, których ilość, usytuowanie i wyposażenie powinno być uzgodnione z lekarzem medycyny pracy. Nie stanowi wątpliwości, że wydatki na apteczki uzgodnione w ten sposób są kosztotwórcze. Niemniej jednak wątpliwe, by lekarz medycyny pracy zalecił uzupełnienie apteczki o leki. Zwykle bowiem podaje się, że nie powinny z przyczyn farmakologicznych w ogóle znajdować się w apteczce pierwszej pomocy. Wydaje się jednak, że można przyjąć, iż również nieuzgodnione składniki, o ile zostały przez pracodawcę umieszczone w apteczce, są wydatkami na realizację obowiązku posiadania w zakładzie apteczki, a więc cele bhp.
Przepisy nie określają składu apteczki. Nie sposób więc twierdzić, że jej część była nieobowiązkowa. Również wydatek na umieszczone w apteczce leku stanowi wydatek związany z realizacją określonego w § 44 rozporządzenia bhp obowiązku. To podatnik – pracodawca – decyduje, jakie środki poweźmie (a zatem również jakie poniesie wydatki) w celu realizacji przepisów bhp. Wydatki te jedynie muszą być uzasadnione i odpowiednio udokumentowane.
WSKAZÓWKI TWOJEGO DORADCY PODATKOWEGO
- Zakupu leków do firmowej apteczki nie możesz traktować jako wydatku na potrzeby osobiste pracowników.
- Przepisy nie określają składu apteczki.
- To Ty decydujesz, jakie środki podejmiesz i tym samym jakie wydatki poniesiesz w celu realizacji przepisów bhp.
- Pamiętaj jednak, aby te wydatki odpowiednio uzasadnić i udokumentować.
- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.),
- § 44 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).
Zobacz także:
