Wydatki poniesione przed rejestracją firmy a koszty podatkowe

Kategoria: PIT
Autor: Grabowska-Peda Marta
Data: 04-09-2012 r.

Zanim rozpoczniesz prowadzenie działalności gospodarczej już ponosisz koszty jej funkcjonowania. Dowiedz się, czy wydatki poniesione jeszcze przed rejestracją firmy będziesz mógł zaliczyć do kosztów podatkowych.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów (koszty podatkowe) to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przepis ten wskazuje wyraźnie, że w art. 23 ustawy o PIT zostały wymienione wszystkie przypadki wydatków, które nie mogą zostać uznane za koszt podatkowy. Co więcej, przepis ten również podkreśla, że dla uznania poniesionego wydatku za koszt istotny jest związek z uzyskanym przychodem.

Reasumując, aby dany wydatek stanowił koszt podatkowy musi być:

  • poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, lub zachowania, bądź zabezpieczenia źródła przychodu;
  • musi mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskanym przychodem;
  • nie może być zawarty w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt.

Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności

Jeżeli więc wydatek został poniesiony jeszcze przed formalnym rozpoczęciem działalności należy przeanalizować, czy spełnia on wszystkie warunki uznania go za koszt podatkowy. Ustawa o PIT nie wskazuje bowiem, że wydatek musi być poniesiony po rozpoczęciu działalności, ale że musi być z nią związany.

I tak, przykładowo, wydatek poniesiony na urządzenie biura, czy reklamę firmy będzie kosztem podatkowym. Oczywiście należy też analizować ten związek racjonalnie. O ile zakup papieru do drukarki jak najbardziej ma związek z prowadzoną działalnością, tak dość ciężko będzie – chociaż nie zawsze – udowodnić konieczność zakupu telewizora do firmy. W takich przypadkach istotny jest również profil prowadzonej działalności.

Kwestie dowodowe

Aby uniknąć sporu z organami podatkowymi należy pamiętać, że to na podatniku będzie spoczywał obowiązek udowodnienia związku poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem. Dlatego też m.in. warto pamiętać o prawidłowym udokumentowaniu takiego wydatku.


Zobacz także:

Grabowska-Peda Marta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 30872 )
Array ( [docId] => 30872 )

Array ( [docId] => 30872 )