Kasę i drukarkę fiskalną po zakończeniu działalności należy potraktować jak towar

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 26-04-2013 r.

Kasa rejestrująca i drukarka fiskalna, które pozostały po likwidacji działalności są towarami w rozumieniu ustawy o VAT ze wszystkimi tego stanu rzeczy konsekwencjami.

Przy nabyciu tych sprzętów podatnik najpewniej odliczył podatek naliczony. W związku z tym towary te należy ująć w remanencie likwidacyjnym i odprowadzić od nich podatek należny.

Przyjmuje się obecnie, że towary pozostałe po zakończeniu działalności powinny być wycenione po ich aktualnej wartości rynkowej (a nie według cen nabycia). Nie trzeba, zatem opodatkowywać kasy rejestrującej oraz drukarki fiskalnej po cenie nabycia, lecz po aktualnej (na dzień zakończenia działalności) wartości rynkowej.

Trzeba pamiętać, że opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary nabyte, które nie stały się przedmiotem odprzedaży po zakończeniu działalności przez osobę fizyczną, względnie po rozwiązaniu spółki osobowej, pod warunkiem, że osoba ta (bądź spółka) była podatnikiem czynnym.

Ujęciu w remanencie podlegają towary, od których odliczono podatek naliczony.

Można się wprawdzie spotkać z poglądem, że kasa fiskalna oraz drukarka fiskalna nie podlegają ujęciu w remanencie, gdyż nie mogą być przedmiotem odprzedaży, jednakże na gruncie obowiązujących przepisów trudno dla niego znaleźć uzasadnienie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31357 )
Array ( [docId] => 31357 )