Korekta podstawy opodatkowania możliwa bez paragonu

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 22-07-2013 r.

Do korekty podstawy opodatkowania w związku z uznaną reklamacją ustawa o VAT nie wymaga posiadania oryginału paragonu fiskalnego. Dokument potwierdzający sprzedaż powinien jednak zostać dołączony do ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji.

W branży hotelowej reklamacje są dość częstym zjawiskiem. Jednak goście gubią paragony fiskalne. Powstaje, więc pytanie o to, jak skorygować rozliczenia w takim przypadku. Według prawa konsumenckiego reklamacja udokumentowana również innym dokumentem niż paragon musi zostać uznana.

Z przepisów ustawy o VAT nie wynika wprost, w jaki sposób należy dokumentować zwroty i reklamacje. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się m. in. o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych, uznanych reklamacji. Z przepisu tego wynika jedynie, że o wartość reklamacji można skorygować podstawę opodatkowania wtedy, gdy jest ona prawnie dopuszczalna i udokumentowana.

Natomiast sposób udokumentowania reklamacji nie został określony w przepisach. Na podstawie powołanego przepisu, organy podatkowe wydały szereg interpretacji indywidualnych, z których wynika, że podatnik może skorygować podstawę opodatkowania w związku z uznaną reklamacją również wtedy, gdy nie posiada oryginału paragonu fiskalnego. Jako przykład wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora izby skarbowej w Poznaniu z 10 sierpnia 2011 r. (nr ILPP2/443-799/11-2/EN). W piśmie tym organ podatkowy stwierdził, że podatnikowi przysługuje prawo do korekty sprzedaży i podatku należnego w przypadku braku paragonu.

Warunkiem jest jednak, aby zdarzenia te zostały udokumentowane wiarygodnymi dowodami. Może to być przykładowo wyciąg z terminala, oświadczenie nabywcy o zagubieniu paragonu fiskalnego lub nawet tylko samo ww. oświadczenie. Dokumenty te stanowią wiarygodne dowody potwierdzające fakt zwrotu lub reklamacji towaru w sytuacji braku oryginału paragonu fiskalnego.

Niemniej, należy zwrócić uwagę na obowiązujące od 1 kwietnia 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Nakładają one na podatników obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji uznanych reklamacji i zwrotów towarów. Zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 6 tego rozporządzenia, ewidencja taka powinna zawierać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. W kontekście powołanej regulacji powstaje wątpliwość, co należy traktować, jako „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży”. Czy może nim być wyłącznie paragon fiskalny, czy też w razie jego zagubienia można posłużyć się innymi dowodami? Niestety, na razie brak jest oficjalnych wyjaśnień ministra finansów w tym zakresie. Należałoby, więc przyjąć, że dokumentem takim może być zarówno paragon fiskalny jak i oświadczenie klienta.

Korekta podstawy opodatkowania w związku z uznaniem reklamacji, bez posiadania dokumentu potwierdzającego sprzedaż, wiąże z ryzykiem podatkowym. Co prawda przepisy ustawy o VAT nie wymagają od podatnika posiadania oryginału paragonu fiskalnego w celu obniżenia podstawy opodatkowania, jednak nowe regulacje dotyczące zasad ewidencjonowania na kasie fiskalnej, ustanawiają wymóg prowadzenia odrębnej ewidencji reklamacji, która powinna zawierać m.in. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31426 )
Array ( [docId] => 31426 )