Polscy przedsiębiorcy często zamawiają towary w odległych krajach, np. w Chinach. Może się zdarzyć, że oryginał faktury wystawionej np. we wrześniu dociera do polskiego podatnika wraz z zamówionym towarem dopiero w grudniu, powodując zakłopotanie dotyczące odpowiedniej daty księgowania opóźnionej faktury w KPiR.
Księgowanie faktury z opóźnieniem
Zakup towarów handlowych należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie faktury. Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 22 ust. 6b ustawy o PIT, dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Właśnie w literalny sposób organy podatkowe interpretują art. 22 ust. 6b ustawy o PIT. W ich ocenie to, że faktura trafia do firmy często w miesiącu następnym (lub później) po miesiącu jej wystawienia, jest już kwestią do rozwiązania dla podatników.