Naprawa firmowego samochodu za granicą to import usług

Kategoria: VAT i akcyza
Autor: Mariusz Olech
Data: 17-05-2015 r.

Przedsiębiorcy wykonujący usługi transportowe często stają przed koniecznością naprawy pojazdów poza granicami Polski. W większości przypadków taka usługa jest importem usług.

Zakupy usług naprawy pojazdów od zagranicznych podatników VAT stanowią najczęściej dla polskich przedsiębiorców import usług. Usługi naprawcze opodatkowane są w miejscu, gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Zgodnie z przepisami miejsce świadczenia tych usług znajduje się więc w Polsce. Ponadto wyświadczyli ją podatnicy niemający w naszym kraju siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia tej działalności. W konsekwencji to polski podatnik, którego auto było naprawiane za granicą, powinien z tego tytułu rozliczyć VAT.

Zakup tych usług – jako ich import – należy (po przeliczeniu na złote) opodatkować VAT według stawki podstawowej 23%. Uwzględnia się je jednak nie tylko po stronie VAT należnego, ale też naliczonego. Podatek należny z tytułu takich usług stanowi więc zarazem VAT naliczony, który podlega odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o VAT). Jeśli zatem przedsiębiorcy wykorzystującemu objęty naprawą pojazd wolno odliczyć podatek w całości, to rozliczenie importu usług z tego tytułu pozostanie dla niego neutralne podatkowo. VAT naliczony podlegający odliczeniu będzie bowiem w takim przypadku równy kwocie podatku należnego.

Także usługa holowania zepsutego pojazdu do warsztatu naprawczego będzie importem usług. Występuje tutaj usługa transportu towaru, co oznacza, że również w stosunku do tej usługi podatnik, którego pojazd zepsuł się za granicą, powinien rozpoznać import usług oraz rozliczyć z tego tytułu należny i naliczony VAT. Odnosi się to jednak tylko do usług holowania nabywanych w innych krajach UE. Natomiast jeśli świadczone są one w całości poza terytorium UE, to miejscem ich świadczenia (opodatkowania) nie jest terytorium kraju (lecz terytorium znajdujące się poza terytorium UE). Nie dojdzie zatem do importu tych usług, powodującego konieczność rozliczenia z tego tytułu VAT w Polsce.

Z kolei nabycie części zamiennych do samochodów i materiałów eksploatacyjnych do nich będzie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów o ile nabycie będzie miało miejsce w innym państwie członkowskim UE. Stanie się tak jednak pod warunkiem, że zostaną one przywiezione do Polski przed ich zamontowaniem czy zainstalowaniem w pojeździe. W tym drugim przypadku nastąpił ich przemieszczenie jako towarów pomiędzy państwami członkowskimi UE, tj. z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski). To samo dotyczy importu towarów, w odniesieniu do części motoryzacyjnych nabytych poza terytorium Unii Europejskiej. Jeśli w wyniku ich zamontowania (zainstalowania) za granicą staną się one częścią składową samochodu, który tak naprawiony wróci do Polski – to nie dojdzie do WNT.

Mariusz Olech, prawnik, specjalista podatkowy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37343 )
Array ( [docId] => 37343 )