Resort finansów określił sposób wyliczania prewspółczynnika w gminach i jednostkach budżetowych

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 14-01-2016 r.

Od nowego roku gminy i jednostki budżetowe, które dokonują częściowych odliczeń VAT muszą stosować prewspółczynnik.

Weszły w życie zmiany dotyczące odliczeń częściowych w przypadkach, gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT). Podatnicy stosujący te przepisy muszą określać tzw. prewspółczynnik. Zasadniczo podatnicy mają swobodę w tym zakresie, jednak w przypadkach niektórych podatników obowiązywać jest tylko jeden sposób, wskazany przez ministra finansów.

Odgórny sposób ustalania prewspółczynnika

 

Podatnikami, których dotyczą zmiany są m.in. jednostki organizacyjne utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), tj.:

a) obsługujące JST urzędy działające w formie samorządowej jednostki budżetowej,
b) pozostałe samorządowe jednostki budżetowe,
c) oraz samorządowe zakłady budżetowe.

W przypadku tych podmiotów prewspółczynnik jest ustalany w oparciu o dane finansowe.

Sposób określania prewspółczynnika

Wspólne dla jednostek organizacyjnych utworzonych przez JST oraz państwowych jednostek budżetowych jest to, że prewspółczynnik jest określany nie tylko na podstawie danych za poprzedni rok podatkowy, ale również na podstawie danych za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy. Uwzględni to specyfikę ich działania, w szczególności ramy czasowe wyznaczane przepisami ustawy o finansach publicznych.

Samorządowe jednostki budżetowe

W przypadku działających w formie samorządowych jednostek budżetowych, obsługujących urzędy samorządu terytorialnego, prewspółczynnik jest określany jako udział rocznego obrotu zrealizowanego przez urząd z działalności gospodarczej w dochodach tego urzędu. Analogicznie jest określany prewspółczynnik w przypadku pozostałych samorządowych jednostek budżetowych tj. ma być on określany jako udział rocznego obrotu zrealizowanego przez te jednostki z działalności gospodarczej w dochodach tych jednostek.

Wyliczanie prewspółczynnika dla gminy

Przykład:

Dla urzędu gminy X prewspółczynnik na rok 2016 obliczony zostanie na podstawie danych z 2014 r., w którym urząd gminy X osiągnął roczny obrót z działalności gospodarczej w kwocie 138.653 zł oraz dochody w kwocie 721.218 zł. W tej sytuacji prewspółczynnik obowiązujący urząd gminy X w 2016 r. wyniesie 20% (138.653 x 100 : 721.218 = 19,22, czyli po zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej 20).

Samorządowe zakłady budżetowe

Nieco inaczej będzie wygląda sytuacja w przypadku samorządowych zakładów budżetowych. W ich przypadku prewspółczynnik jest określany na podstawie udziału rocznego obrotu zrealizowanego przez samorządowe zakładu budżetowe z działalności gospodarczej w ich przychodach (a nie dochodach). Pojęcie przychodów samorządowych zakładów budżetowych definiuje § 2 pkt 6 omawianego rozporządzenia.

Wyliczanie prewspółczynnika dla zakładu budżetowego

Przykład:

Dla gminnego zakładu budżetowego utworzonego przez gminę Y prewspółczynnik na rok 2016 r. obliczony zostanie na podstawie danych z 2014 r., w którym zakład budżetowy osiągnął roczny obrót w kwocie 821.386 zł oraz przychody w kwocie 2.428.543 zł. W tej sytuacji prewspółczynnik obowiązujący zakład budżetowy w 2016 r. wyniesie 34% (821.386 x 100 : 2.428.543 zł = 33,82, czyli po zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej 34).

Państwowe jednostki budżetowe

W przypadku państwowych jednostek budżetowych – podobnie jak w przypadku samorządowych jednostek budżetowych – prewspółczynnik jest określany jako udział rocznego obrotu zrealizowanego przez jednostkę w jej dochodach. Pojęcie dochodu państwowej jednostki budżetowej definiuje przy tym § 2 pkt 5 rozporządzenia.


Wyłączenie części obrotu przy określaniu prewspółczynnika

Podatnicy do których stosuje się to rozporządzenie, przy ustalaniu prewspółczynnika nie muszą uwzględniać części osiąganego obrotu z tytułu:

  1. dostaw używanych na potrzeby prowadzonej działalności przez te podmioty towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych tych podmiotów (względnie – w przypadku jednostek organizacyjnych utworzonych przez JST – do środków trwałych JST), oraz
  2. transakcji dotyczących:
    a) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    b) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy o VAT w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Tomasz Krywan, doradca podatkowy (nr wpisu 11058)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38422 )
Array ( [docId] => 38422 )