Rozliczanie faktury VAT przy zakupie ratalnym

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 15-01-2014 r.

Przedsiębiorcy dokonują niekiedy zakupów środków trwałych korzystając z możliwości rozbicia kwoty płatności na raty. Po otrzymaniu faktury dokumentującej zakup, można od niej odliczyć cały VAT i zaliczyć tak udokumentowany wydatek w kwocie netto do koszów. W odniesieniu do rat, których termin płatności przekracza 60 dni może jednak powstać obowiązek korekty.

Podatnicy miewają niekiedy kłopot w rozliczeniu VAT w przypadku płatności ratalnych. Jeżeli zakup środka trwałego do firmy był udokumentowany fakturą opiewającą np. na kwotę 1500 zł, która to kwota została „rozbita” na mniejsze sumy, wówczas może pojawić się konieczność dokonywania korekt faktur ratalnych.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał otrzymuje fakturę dokumentującą zakup opiewającą na pełną kwotę, to przysługuje mu prawo do odliczenia całego VAT wykazanego w fakturze. Prawo do odliczenia VAT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Podatnik może odliczyć cały VAT wykazany na fakturze w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał ten dokument.

Jeśli z faktury lub umowy wynika, ze termin płatności poszczególnych rat przypada w przyszłych miesiącach, to o ile podatnik nie będzie opóźniać się z zapłatą tych rat, to nie powstanie obowiązek korekty VAT. Wynika to z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, który nakłada obowiązek korekty podatku tylko w razie nieuregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

 

Faktura dokumentująca zakup będzie kosztem pośrednim, który powinien zostać potrącony w dacie poniesienia, czyli w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych. Jeśli więc faktura zostanie zaksięgowana w styczniu, to również w tym miesiącu można ją ująć w kosztach uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w stosunku do rat, dla których termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, powstanie obowiązek korekty kosztów po upływie 90 dni od daty ich zaksięgowania, jeśli nie zostaną w tym terminie opłacone. Raty te będą mogły być ponownie ujęte w kosztach w dacie zapłaty.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 33566 )
Array ( [docId] => 33566 )

Array ( [docId] => 33566 )