Rozliczanie faktury VAT przy zakupie ratalnym

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 15-01-2014 r.

Przedsiębiorcy dokonują niekiedy zakupów środków trwałych korzystając z możliwości rozbicia kwoty płatności na raty. Po otrzymaniu faktury dokumentującej zakup, można od niej odliczyć cały VAT i zaliczyć tak udokumentowany wydatek w kwocie netto do koszów. W odniesieniu do rat, których termin płatności przekracza 60 dni może jednak powstać obowiązek korekty.

Podatnicy miewają niekiedy kłopot w rozliczeniu VAT w przypadku płatności ratalnych. Jeżeli zakup środka trwałego do firmy był udokumentowany fakturą opiewającą np. na kwotę 1500 zł, która to kwota została „rozbita” na mniejsze sumy, wówczas może pojawić się konieczność dokonywania korekt faktur ratalnych.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał otrzymuje fakturę dokumentującą zakup opiewającą na pełną kwotę, to przysługuje mu prawo do odliczenia całego VAT wykazanego w fakturze. Prawo do odliczenia VAT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Podatnik może odliczyć cały VAT wykazany na fakturze w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał ten dokument.

Jeśli z faktury lub umowy wynika, ze termin płatności poszczególnych rat przypada w przyszłych miesiącach, to o ile podatnik nie będzie opóźniać się z zapłatą tych rat, to nie powstanie obowiązek korekty VAT. Wynika to z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, który nakłada obowiązek korekty podatku tylko w razie nieuregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

 

Faktura dokumentująca zakup będzie kosztem pośrednim, który powinien zostać potrącony w dacie poniesienia, czyli w dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych. Jeśli więc faktura zostanie zaksięgowana w styczniu, to również w tym miesiącu można ją ująć w kosztach uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w stosunku do rat, dla których termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, powstanie obowiązek korekty kosztów po upływie 90 dni od daty ich zaksięgowania, jeśli nie zostaną w tym terminie opłacone. Raty te będą mogły być ponownie ujęte w kosztach w dacie zapłaty.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 33566 )
Array ( [docId] => 33566 )

Array ( [docId] => 33566 )