Sprawdź, czy faktury papierowe można przechowywać elektronicznie

Kategoria: VAT i akcyza
Autor: Sylwia Maliszewska
Data: 16-08-2016 r.

Przedsiębiorca otrzymuje papierowe faktury, przechowuje je wyłącznie elektronicznie. Czy może tak udokumentowane wydatki zaliczyć do kosztów? Poznaj stanowisko izby skarbowej.

Archiwizacja elektroniczna faktur wystarczy do prawidłowego udokumentowania wydatków - takie wnioski płyną z interpretacji o nr IBPB-1-1/4510-15/16/BK.

 

Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zaawansowanych technologii związanych z obszarem energii, w szczególności produkcji aparatury elektrycznej. Spółka otrzymuje faktury wystawiane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Elektroniczny system przechowywania dokumentów sprzedaży

Planowane jest wdrożenie elektronicznego systemu, który umożliwi otrzymywanie i przechowywanie faktur elektronicznych wysyłanych jako załącznik do wiadomości e-mail, a także otrzymywanie i przechowywanie faktur papierowych w formie elektronicznej.

System będzie się opierał na przeprowadzaniu digitalizacji faktur papierowych, czyli zapisu w formacie elektronicznym (w formie skanu). Na etapie skanowania faktury, a także po jej wprowadzeniu do elektronicznego archiwum jakakolwiek modyfikacja treści faktury nie będzie możliwa.

Możliwe zaliczenie wydatków do kosztów

Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie dokumenty uprawniają spółkę do potraktowania udokumentowanych nimi wydatków do kosztów uzyskania przychodu, spółka twierdziła, że tak.

Wyjaśniła, że dokumenty źródłowe stanowiące podstawę do zapisów w księgach rachunkowych i w konsekwencji podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu mogą być przechowywane w dowolnej formie.

Skoro ustawa o CIT oraz ustawa o rachunkowości nie zawierają przepisów dotyczących sposobu przechowywania dowodów księgowych, podczas gdy ustawa o VAT dopuszcza ich przechowywanie w formie elektronicznej, to faktury otrzymywane za pomocą systemu opisanego w treści wniosku mogą być dla spółki podstawą do potraktowania udokumentowanych nimi wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Izba skarbowa przyznała podatnikowi rację i odstąpiła od pisemnego uzasadnienia.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lipca 2016 r., nr IBPB-1-1/4510-15/16/BK

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39425 )
Array ( [docId] => 39425 )