Organizator wycieczki ma swoje obowiązki także podczas pandemii

Data: 18-09-2022 r.

Pandemia COVID wywróciła turystyczny świat na głowie. Jednak nawet tak wyjątkowe okoliczności nie zwalniają organizatorów podróży z obowiązku obniżenia ceny lub zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jedynym wyjątkiem jest okoliczność wykazania przez nich istnienia wyjątkowych trudności. 

Trudno zaprzeczyć, że wpływ COVID-19 na sektor turystyczny był olbrzymi. W opinii rzecznik generalnej czytamy, że wpływ pandemii na turystykę może uzasadniać wyjątkowe i czasowe odstępstwo od nałożonego na organizatora obowiązku pełnego zwrotu konsumentowi płatności w terminie 14 dni w przypadku rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej. Jednak nawet w takiej sytuacji, stosowane obniżki ceny ze względu na niezgodność imprezy turystycznej z umową muszą odnosić się do wszystkich okoliczności sprawy. Okoliczności te powinny zostać ustalone przez sąd badający sprawę. 

Odpowiednie obniżki muszą być określone przez sądy krajowe uwzględniają okoliczności sprawy, w szczególności uwzględniające źródło niezgodności, istnienie winy po stronie organizatora oraz możliwość odzyskania przez organizatora sum wypłaconych podróżnemu od innych podmiotów w łańcuchu ekonomicznym albo też od państwa. I choć obniżka ceny winna być wypłacona bez zbędnej zwłoki, to termin tej wypłaty powinien uwzględniać problemy z płynnością finansową organizatorów podróży, która była następstwem pandemii. 

Regulacje dyrektywy

Oceniając kwestie odpowiedzialności organizatorów imprez turystycznych trzeba przeanalizować przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylająca dyrektywę Rady 9/314/EWG. 

Zdaniem rzecznik generalnej dyrektywa ma zastosowanie w kontekście pandemii COVID-19. Jej nadrzędnym celem jest ochrona konsumenta. Wynikające z przepisów prawo do obniżki ceny rodzi się po zaistnieniu jednej przesłanki - jest nią niezgodność usługi z umową, z wyjątkiem sytuacji gdy za tą niezgodność pełną odpowiedzialność ponosi podróżny. 

Ważne: Niezgodność usługi z umową, za którą ponosi odpowiedzialność inna osoba niż zamawiający, lub która jest wynikiem nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, nie wyłącza prawa podróżnego do obniżki ceny. 

Nawet nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności nie zwalniają organizatora z obowiązki obniżki ceny. A niewątpliwie epidemia COVID i jej wpływ na usługi turystyczne stanowi takie właśnie okoliczności. Mimo to rzecznik generalna stoi na stanowisku, że niewłaściwe wykonanie usługi spowodowane przyjętymi środkami ograniczającymi, podobnymi do nałożonych na podróżnych w miejscu jego zamieszkania, nie pozbawia podróżnych wpływu na jego uprawnienia do obniżki ceny. 

Zwrot to nie bon

Częstą praktyką jest ofiarowywanie konsumentom bonu na inne usługi co ma być formą zwrotu części ceny. Zdaniem rzecznik generalnej termin zwrot odnosi się do zwrotu środków finansowych i nie może być postrzegany jako przyznanie uprawnienia w postaci bonu. Taka narzucona przez organizatora alternatywa musi zostać wykluczona. Jednakże dopuszcza się możliwość samodzielnego wyboru bonu przez podróżnego już po powstaniu prawa do zwrotu. 

Problemy państw członkowskich w stosowaniu przepisów

Wyjątkowe, czy wręcz nadzwyczajne okoliczności do jakich z pewnością należy pandemia, mogą uzasadniać tymczasowe odstępstwo od obowiązku zwrotu przez organizatora pełnej kwoty wszelkich płatności dokonanych na rzecz udziału w imprezie turystycznej w terminie 14 dni od odstąpienia od umowy. Jednakże odstępstwo to będzie uzasadnione jedynie w okresie, który państwo członkowskie potrzebuje by rozwiązać trudności niemożliwe do przezwyciężenia, uniemożliwiające stosowanie przepisu krajowego, który narzuca taki obowiązek. 

Źródło:

Komunikat prasowy nr 15/22 dotyczący opinii rzecznik generalnej w sprawach C-396/21 i C-407/21 opublikowany na oficjalnym portalu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - curia.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42174 )
Array ( [docId] => 42174 )