Błędy w inwentaryzacji, jakie pojawiają się można podzielić na błędy dotyczące:
- ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
- dokumentacji,
- przebiegów spisów,
- przebiegu potwierdzeń salda,
- przeprowadzania weryfikacji,
- rozliczenia inwentaryzacji.
Niedozwolone przy inwentaryzacji
Tego nie wolno robić:
- nieujawnienie nadwyżek;
- błędna wycena inwentaryzowanych składników - nieprzeprowadzana zgodnie z zasadami wyceny obowiązującymi w jednostce;
- błędne ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych, niezgodne kwoty i konta;
- niestaranna i powierzchowna weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych - opieranie się często wyłącznie na wyjaśnieniach osób materialnie odpowiedzialnych w interesie, których jest wykazanie, iż niedobory były niezawinione;
- niewłaściwe kompensaty niedoborów i nadwyżek stwierdzonych na artykułach sobie podobnych.