Limit dla jednostek do zaciągania zobowiązań

Data: 15-02-2017 r.

Zgodnie z wytycznymi ustawy o finansach publicznych, zobowiązania do sfinansowania w danym roku (przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz jej jednostki organizacyjne) mogą być zaciągnięte do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. 

Istniejący więc (ustawowy) limit zobowiązań możliwych do zaciągnięcia w danym roku budżetowym wyznaczany jest w efekcie odjęcia od kwoty wydatków (kosztów) ogółem, wydatków na wynagrodzenia i uposażenia, składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, innych składek i opłat obligatoryjnych oraz płatności wynikających ze zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Celem tak określonego limitu jest zapobieżenie sytuacji wystąpienia zobowiązań wymagalnych na koniec roku budżetowego. Oprócz respektowania limitu, niezbędnym do zaciągania zobowiązań jest  upoważnienie (do zaciągania zobowiązań). W jednostkach samorządu terytorialnego zobowiązanie angażujące środki publiczne może zostać zaciągnięte tylko na podstawie stosownego upoważnienia, z uwzględnieniem pierwszeństwa regulowania niektórych zobowiązań oraz ewentualnych wytycznych zarządu jednostki samorządu terytorialnego, obniżających limit możliwych do zaciągnięcia zobowiązań.

Upoważnienie do zaciągania zobowiązań

Odrębną kwestią pozostaje zatem upoważnienie. Rozumiane jest ono jako wynikająca z przepisów prawa lub zdarzeń prawnych kompetencja do zaciągania zobowiązań angażujących środki publiczne. Upoważnienie definiowane jest w efekcie określenia jego  zakresu przedmiotowego oraz podmiotowego.

Zakres przedmiotowy odnosi się do wysokości wydatków ujętych w zatwierdzonym dokumencie planistycznym (budżecie jednostki samorządu terytorialnego lub w planach finansowych jednostek organizacyjnych). Natomiast zakres podmiotowy wynika z przepisów ustawy o finansach publicznych i stanowi, zgodnie zart. 53 ust. 1 ustawy, że kierownik jednostki odpowiada za całość gospodarki finansowej, w tym również za zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, przy czym może on powierzyć określone obowiązki w zakresie zaciągania zobowiązań jednostki pracownikom tej jednostki. Bez powierzenia, wynikającego wprost z przepisów prawa, z odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki, nie jest możliwe przekroczenie zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań angażujących środki publiczne, nawet wówczas, gdy doszło do skutecznego zaciągnięcia zobowiązania.

Izabela Świderek, dr nauk ekonomicznych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40039 )
Array ( [docId] => 40039 )