Do wrocławskiej regionalnej izby obrachunkowej trafił wniosek w sprawie wyjaśnień dotyczących stosowania art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zgodnie z nim zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości (BIP) informację obejmującą m.in. wykaz podmiotów, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości tych kwot i przyczyn ich umorzenia.
Wnioskująca jednostka miała wątpliwości, czy w informacji takiej należy ująć również osoby, które skorzystały z preferencji w zakresie opłat np. za czynsz dzierżawny, bezumowne korzystanie z gruntu czy trwały zarząd, czyli tzw. opłat cywilnych.
W odpowiedzi izba podkreśliła, że podobny problem istniał już pod rządami ustawy o finansach publicznych z 2005 roku. Ustawodawcy do tej pory nie zmienili brzmienia niejasnego przepisu, który nie wskazuje wprost, których opłat dotyczy obowiązek publikacji w BIP.