Klauzula o ochronie danych w ogłoszeniach o naborze na stanowiska

Data: 22-05-2018 r.

Ważnym aspektem pomijanym w ogłoszeniach o naborze na stanowiska w sektorze publicznym jest brak klauzuli informacyjnej, o której mowa w przepisach o ochronie danych osobowych. Pracodawcy sektora publicznego zwykle zamykają treść ogłoszenia o naborze na treści wymaganej ustawowo, czy to w ustawie o pracownikach samorządowych, czy o służbie cywilnej.

Treść ogłoszenia o naborze nie musi zawierać klauzuli informacyjnej, ale w takim przypadku pracodawca zobowiązany jest do przekazania jej w innej formie w taki sposób, aby dotarła do wszystkich kandydatów do pracy na danym stanowisku. W związku z tym optymalnym sposobem jest umieszczenie klauzuli informacyjnej właśnie w ogłoszeniu ewentualnie na stronie BIP w zakładce dotyczącej prowadzenia naboru oraz na tablicy informacyjnej, na której umieszczane są ogłoszenia. Jeśli pracodawca korzysta również z innych form publikacji ogłoszenia musi zadbać również o dostępność klauzuli informacyjnej.

Możliwe jest również zastosowanie innych metod spełnienia obowiązku informacyjnego, ale umieszczenie jej w ogłoszeniu jest metodą najprostszą i najskuteczniejszą. Należy zwrócić uwagę, że taka klauzula obowiązuje nie tylko w przypadku naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze, ale także na pozostałe stanowiska. Obowiązek informacyjny istnieje wobec wszystkich osób fizycznych, których dane przetwarza administrator danych osobowych.

Pominięcie obowiązku informacyjnego jest możliwe w sytuacji, gdy osoba, która przekazuje dane, ma pełną wiedzę o wszystkich okolicznościach wskazanych w ustawie o ochronie danych osobowych, a obecnie także w rozporządzeniu ogólnym o ochronie danych osobowych, tj. w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO).

Część pracodawców przyjmuje założenie, że kandydat do pracy posiada wszystkie informacje o przetwarzaniu danych, ale należy przypomnieć, że to na administratorze danych spoczywa ciężar wykazania, w przypadku sporu, że osoba fizyczna faktycznie posiadała takie informacje.

Maria Kucharska-Fiałkowska specjalista ds. kadr i płac w jsfp

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 2016 r.

pobierz

Resort finansów wyjaśnia jak liczyć prewspółczynnik

pobierz

Przetwarzanie danych osobowych w urzędach

pobierz

Zasady udostępniania informacji publicznej. Obowiązki urzędów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40908 )
Array ( [docId] => 40908 )