Zasady przewozów multimodalnych
Zgodnie z konwencją o międzynarodowym transporcie multimodalnym towarów, podstawą uznania przewozów za multimodalne jest równoczesne występowanie czterech warunków. Dotyczą one konieczności wykorzystania minimum dwóch pojazdów z różnych gałęzi transportu, ujednoliconej jednostki ładunku (np. naczepa siodłowa, wagon lub kontener), jednej umowy przewozowej oraz jednego wykonawcy, który zajmie się organizacją i przebiegiem procesu dostawy ładunku na całej trasie, czyli od miejsca przejęcia towaru w jednym kraju do punktu docelowego położonego na terenie innego państwa.
Najczęściej przewozy multimodalne realizowane są za pomocą transportu lotniczo-morskiego (tzw. sea-air) lub lotniczo-kolejowego (tzw. rail-air).
Optymalizacja kosztów transportu i ochrona środowiska
Nie tylko małe firmy chcą zoptymalizować koszty. Także przedsiębiorstwa prowadzące działalność na szeroką skalę światową i rynkowi liderzy szukają oszczędności, a to właśnie daje im system multimodalny.
Ponadto oprócz połączenia szybkości transportu lotniczego z niskimi kosztami przewozu drogą morską czy kolejową klienci otrzymują ściśle określony harmonogram rejsów, przejazdów czy przelotów oraz wykaz i czas miejsc ewentualnego przeładunku. Daje to możliwość dostosowania rodzaju środka transportu do specyfiki towaru oraz zaplanowania efektywnego, bezpiecznego i maksymalnie sprawnego schematu dostawy ładunku do odbiorcy.
Dodatkowo, rezygnując z przewozów samochodowych, zmniejszasz choćby emisję spalin co wspomaga ochronę środowiska.
Zobacz także: