Znowelizowane przepisy artykułów 131a-131 ustawy prawo zamówień publicznych będą miały zastosowanie wyłącznie do zamówień, których przedmiotem będą przetargi wojskowe. Dotyczyć one będą m.in.: dostawy sprzętu wojskowego, robót budowlanych, dostaw i usług bezpośrednio związanych ze sprzętem wojskowym lub newralgicznym sprzętem i wszystkimi jego częściami, komponentami i podzespołami związanymi z cyklem życia tego produktu. Ponadto odnoszą się również do robót budowlanych i usług do szczególnych celów wojskowych lub newralgicznych robót budowlanych lub usług.
Na potrzeby przetargów wojskowych zdefiniowano w szczególności pojęcia: newralgicznych usług, robót budowlanych oraz sprzętu, a także definicję sprzętu wojskowego i sytuację kryzysową. Zaproponowane definicje odpowiadają definicjom tych pojęć zawartych w art. 1 dyrektywy obronnej.
Newralgiczny sprzęt, newralgiczne roboty budowlane i newralgiczne usługi
Oznaczają sprzęt, roboty budowlane i usługi do celów bezpieczeństwa, które wiążą się z korzystaniem z informacji niejawnych, wymagają ich wykorzystania lub zawierają je.
Sprzęt wojskowy
To sprzęt specjalnie zaprojektowany lub zaadaptowany do potrzeb wojskowych i przeznaczony do użycia jako broń, amunicję lub materiały wojenne.
Sytuacja kryzysowa
To jakakolwiek sytuacja w państwie członkowskim lub w państwie trzecim, w której wystąpiło zdarzenie szkody, wyraźnie przekraczające swoim rozmiarem zdarzenia szkody mające miejsce w codziennym życiu. Ponadto w znacznej mierze naraziło życie i zdrowie wielu ludzi, lub miało poważne następstwa dla dóbr materialnych lub wymagało podjęcia działań w celu dostarczenia ludności środków niezbędnych dla życia. Sytuacja kryzysowa ma miejsce także wówczas, gdy zdarzenie jest nieuchronne. Za sytuację kryzysową należy uznać konflikty zbrojne i wojny.
Definicja sytuacji kryzysowej ma szczególne znaczenie, gdyż w przypadku jej zajścia stosowane są przepisy szczególne, pozwalające na udzielenie np. zamówienia z wolnej ręki. W sytuacji kryzysowej zamawiający może też domagać się od wykonawców zapewnienia realizacji zamówienia w przypadku wzrostu potrzeb zamawiającego (art. 131g ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy prawo zamówień publicznych).
Agata Smerd, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych. Obecnie pełni funkcję głównego specjalisty ds. zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, jest ekspertem przy Ministerstwie Gospodarki oraz członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych.
Zobacz także: