Zamawiający zwykle, wyznaczają termin otwarcia licytacji z uwzględnieniem czasu na ewentualne wniesienie odwołania, czyli odczekują odpowiedni termin po przekazaniu zawiadomienia o wykluczeniu wykonawcy z postępowania.
W praktyce zamawiający pisemnie wystosowują wezwanie do wykonawcy do podpisania umowy, w którym wskazują dokładny termin i miejsce podpisania umowy. Elementem takiego wezwania jest także:
informacja, że niestawienie się na podpisanie umowy będzie traktowane jak odmowa jej podpisania i skutkować będzie zatrzymaniem wadium (jeżeli go żądano),
przypomnienie o konieczności wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w określonej wysokości (jeżeli taki wymóg postawiono w ogłoszeniu o zamówieniu).
W celu uniknięcia zakupu kota w worku w wyniku licytacji elektronicznej, w wielu przypadkach zasadne jest dokonanie weryfikacji oferowanego przez wykonawcę przedmiotu zamówienia na etapie poprzedzającym podpisanie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamiar takiej weryfikacji zamawiający powinien jednak określić już w ogłoszeniu o licytacji elektronicznej, najlepiej w pozycji dotyczącej istotnych postanowień umowy.