Premia to bez wątpienia jeden z najskuteczniejszych i najszerzej wykorzystywanych motywatorów przez pracodawców. Pozwala koncentrować działania pracowników na kwestiach ważnych dla organizacji, stymulując pożądane z punktu widzenia zakładu pracy zachowania.
Jak zbudować system premiowania, aby motywować pracowników i łatwo rozliczać się z ZUS
System premiowania jako jedno z głównych narzędzi wpływania na pozytywne postawy pracowników, ma na celu zwiększanie ich poziomu efektywności i zaangażowania. Jego zadanie to przede wszystkim skłanianie do współpracy, rozwoju i poprawy wydajności, zacieśnia także więzi z pracodawcą. Od jego skuteczności nierzadko zależy sukces firmy na rynku. Szczególnie w dzisiejszej, niestabilnej sytuacji rynkowej, w której najlepiej sprawdzają się elastyczne rozwiązania. Dlatego warto sprawdzić, jak uniknąć pułapek systemu premiowania.
Dobrze skonstruowany system premiowy daje przedsiębiorstwu możliwość zyskiwania przewagi nad konkurencją a zatrudnionym osobom partycypowania w korzyściach z tego wynikających. Cel wprowadzenia systemu premiowego i mechanizmy jego działania muszą mieć ścisły związek ze strategią ogólną firmy i być znane pracownikom.
Poprawnie działający system premiowania to domena firm, które mają poczucie, że system wynagrodzeń nie jest tylko koniecznym kosztem, ale również źródłem rozwoju organizacji.
Największymi korzyściami z wprowadzenia systemu premiowania jest głównie:
- zwiększanie stopnia powiązania wysokości pracowniczych wynagrodzeń z wynikami ekonomicznymi przedsiębiorstwa i jego poszczególnych jednostek,
- motywowanie pracowników do wydajniejszej pracy, przejawiania inicjatywy i rozwoju,
- budowanie silniejszych więzi pomiędzy pracodawcą a pracobiorcą.
Jakie są główne cele systemu premiowania
Aby system premiowania był gwarantem generowania pożądanych zachowań pracowniczych oraz wzrostu wydajności pracy, musi być przejrzysty i właściwie skonstruowany. Z tego powodu niezwykle istotna jest właściwa korelacja premii z oczekiwanymi celami, które powinny być znane ogółowi zatrudnionych pracowników.
Zadania stawiane przed systemem premiowania powinny być w największej mierze uzależnione od opracowanej strategii ogólnej firmy oraz jej sytuacji nie tylko rynkowej, ale również wewnętrznej. Oczywiste jest, że podstawowym celem omawianego systemu jest w pierwszej kolejności podniesienie efektywności działań podejmowanych przez pracowników, a poprzez to finalnie także całej organizacji. Kolejnymi celami, ważnymi szczególnie z punktu widzenia kadry kierowniczej niższego i wyższego szczebla, mogą być nie tylko podniesienie jakości pracy, ale też:
- zatrzymanie w firmie najcenniejszych pracowników,
- identyfikacja załogi z celami własnego stanowiska pracy, działu, departamentu i całej organizacji,
- skłonienie podwładnych do samodoskonalenia i rozwoju kompetencji zawodowych,
- poprawa skuteczności działań zarządczych,
- racjonalizacja kosztów zatrudnienia i zmniejszanie nacisku na wzrost stałych wynagrodzeń,
- pozyskiwanie z zewnętrznego otoczenia nowych kadr,
- poprawa komunikacji wewnętrznej,
- kształtowanie właściwej kultury organizacyjnej,
- zintensyfikowanie działań w obrębie wdrażania strategii firmy oraz wspomaganie zmian w jej obszarze.
Zobacz także:
Tagi: premia
