Jak zbudować system premiowania, aby motywować pracowników i łatwo rozliczać się z ZUS

Kategoria: Nagrody i premie
Data: 14-06-2016 r.

System premiowania jako jedno z głównych narzędzi wpływania na pozytywne postawy pracowników, ma na celu zwiększanie ich poziomu efektywności i zaangażowania. Jego zadanie to przede wszystkim skłanianie do współpracy, rozwoju i poprawy wydajności, zacieśnia także więzi z pracodawcą. Od jego skuteczności nierzadko zależy sukces firmy na rynku. Szczególnie w dzisiejszej, niestabilnej sytuacji rynkowej, w której najlepiej sprawdzają się elastyczne rozwiązania. Dlatego warto sprawdzić, jak uniknąć pułapek systemu premiowania.

Premia to bez wątpienia jeden z najskuteczniejszych i najszerzej wykorzystywanych motywatorów przez pracodawców. Pozwala koncentrować działania pracowników na kwestiach ważnych dla organizacji, stymulując pożądane z punktu widzenia zakładu pracy zachowania.

Dobrze skonstruowany system premiowy daje przedsiębiorstwu możliwość zyskiwania przewagi nad konkurencją a zatrudnionym osobom partycypowania w korzyściach z tego wynikających. Cel wprowadzenia systemu premiowego i mechanizmy jego działania muszą mieć ścisły związek ze strategią ogólną firmy i być znane pracownikom.

Poprawnie działający system premiowania to domena firm, które mają poczucie, że system wynagrodzeń nie jest tylko koniecznym kosztem, ale również źródłem rozwoju organizacji.

Największymi korzyściami z wprowadzenia systemu premiowania jest głównie:

  • zwiększanie stopnia powiązania wysokości pracowniczych wynagrodzeń z wynikami ekonomicznymi przedsiębiorstwa i jego poszczególnych jednostek,
  • motywowanie pracowników do wydajniejszej pracy, przejawiania inicjatywy i rozwoju,
  • budowanie silniejszych więzi pomiędzy pracodawcą a pracobiorcą.

Jakie są główne cele systemu premiowania

Aby system premiowania był gwarantem generowania pożądanych zachowań pracowniczych oraz wzrostu wydajności pracy, musi być przejrzysty i właściwie skonstruowany. Z tego powodu niezwykle istotna jest właściwa korelacja premii z oczekiwanymi celami, które powinny być znane ogółowi zatrudnionych pracowników.

Zadania stawiane przed systemem premiowania powinny być w największej mierze uzależnione od opracowanej strategii ogólnej firmy oraz jej sytuacji nie tylko rynkowej, ale również wewnętrznej. Oczywiste jest, że podstawowym celem omawianego systemu jest w pierwszej kolejności podniesienie efektywności działań podejmowanych przez pracowników, a poprzez to finalnie także całej organizacji. Kolejnymi celami, ważnymi szczególnie z punktu widzenia kadry kierowniczej niższego i wyższego szczebla, mogą być nie tylko podniesienie jakości pracy, ale też:

  • zatrzymanie w firmie najcenniejszych pracowników,
  • identyfikacja załogi z celami własnego stanowiska pracy, działu, departamentu i całej organizacji,
  • skłonienie podwładnych do samodoskonalenia i rozwoju kompetencji zawodowych,
  • poprawa skuteczności działań zarządczych,
  • racjonalizacja kosztów zatrudnienia i zmniejszanie nacisku na wzrost stałych wynagrodzeń,
  • pozyskiwanie z zewnętrznego otoczenia nowych kadr,
  • poprawa komunikacji wewnętrznej,
  • kształtowanie właściwej kultury organizacyjnej,
  • zintensyfikowanie działań w obrębie wdrażania strategii firmy oraz wspomaganie zmian w jej obszarze.
Mariusz Pigulski, specjalista w zakresie wynagrodzeń

Tagi:  premia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Suchecka

    al. Grunwaldzka 472D Lokal 1 Olivia Business Centre, Olivia Six (13. piętro), 80-309 Gdańsk

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 39123 )
Array ( [docId] => 39123 )

Array ( [docId] => 39123 )