Ryczałt za godziny nadliczbowe bardziej opłacalny niż ryczałt

Data: 10-11-2012 r.

Warto wiedzieć, kiedy za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi należy się dodatek do wynagrodzenia, a kiedy można go zastąpić wynagrodzeniem ryczałtowym. W przypadku każdej z tych form rozliczania inne korzyści ma bowiem pracodawca, a inne pracownik.

Ryczałt

Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych

Pracodawca

możliwość stosowania ryczałtu tylko do określonej kategorii pracowników – pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy, np. przedstawicieli handlowych, kierowców, pracowników na budowie

brak ograniczenia co do stosowania rekompensaty finansowej za pracę w godzinach nadliczbowych

brak wyliczania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w każdym okresie rozliczeniowym, przy czym wysokość ustalonego ryczałtu powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych

konieczność wyliczania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w każdym okresie rozliczeniowym

brak obowiązku prowadzenia ewidencji godzin pracy (ewidencji czasu pracy) pracowników objętych ryczałtem

obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy odrębnie dla każdego pracownika

Pracownik

zwolnienie z obowiązku poświadczania obecności w pracy (godziny przyjścia/wyjścia)

obowiązek potwierdzania godziny przyjścia/wyjścia do pracy

możliwość wystąpienia z roszczeniem o dopłatę do ryczałtu, jeśli rzeczywisty czas pracy w godzinach nadliczbowych znacznie przekroczył limit objęty ryczałtem

gwarancja otrzymania ryczałtu w umówionej wysokości, niezależnie od tego, czy liczba przepracowanych godzin nadliczbowych była niższa niż ustalona w ryczałcie, pod warunkiem jednak, że pracownik faktycznie przepracował cały miesiąc

zmniejszenie ryczałtu w przypadku nieobecności pracownika w pracy, np. z powodu choroby

 

Podstawa prawna:

  • art. 80, 81, 149, 1511, 1512 Kodeksu pracy,
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14 ze zm.).

Autor: Paulina Rybicka-Telec – prawnik

Opracowanie redakcyjne: Renata Kajewska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32972 )
Array ( [docId] => 32972 )